این یک فاجعه برای انسان و همچنین زنبورعسل است. زنبورها جانورانی وزوز که با گرده افشانی کردن تقریبا یک سوم از منابع غذایی ما را تامین می کنند که معادل ارزشی به اندازه 200 بیلیون دلار از محصولات در سال می باشد. با نابودی کامل زنبورعسل ها احتمال خداحافظی با گوجه فرنگی، بادام، آووکادو، انواع توت ها، لوبیا و لیمو وجود دارد.

هیچ کس دقیقا نمی داند چرا زنبور عسل ها اشتباه گرفته می شوند، گزارش های مختلف آفت کش خاص، آنتی بیوتیک ها، سیگنال های تلفن همراه شاید علت این امر باشند. قسمت دیگری از مشکل این است که دانشمندان دقیقا نمی دانند زنبورعسل ها چه موقع می میرند.

مسئله ی حیرت انگیز این است که چگونه هرچیزی می تواند توجه ما را بر روی محور GPS در سیاره تحت نظارت NSA جلب کند؟ آیا نمی توان تراشه های RFID را در زنبورعسل بکار برد؟

این ایده سرانجام بعد از سروصدای زیاد به وقوع پیوست و گروهی از محققان استرالیایی سنسورهای 0.1 اینچی عریض را بر بالا و پشت 5000 زنبورعسل در تاسما وصل کردند.تراشه ها داده های مکان را در زمان واقعی انتقال خواهند داد. محققان در ابتدا زنبورعسل ها را برای چند دقیقه خنک نگه داشته و موی زنبورهای پرمو را تراشیده و تراشه ها را نصب کرده اند.

به گفته دکتر پائولو د پسوزا، ناظر بر آزمایشات زنبورعسل در سازمان علوم ملی استرالیا، شناخته شده به عنوان CSIRO در مطبوعات آزادی"این یک فرآیند غیرمخرب بوده و سنسورها هیچ گونه تاثیری بر توانایی زنبورعسل ها در پرواز و حمل و انجام وظایف عادی ندارند"

به گفته وی، حشرات موجوداتی اجتماعی بوده که به همان نقطه برگشته و در یک برنامه بسیار قابل پیش بینی عمل می کنند.هرگونه تغییر در رفتارشان را از طریق تغییر در محیط نشان می دهند.اگر بتوانیم حرکات آنها را مانند یک مدل نشان دهیم، در هنگام تغییر فعالیت هایشان، به سرعت قادر به شناخت بوده و علت آنها را می توان شناسایی کرد.

جاه طلبی CSIRO، تنها به زنبورعسل محدود نمی باشد، این سازمان یکی از بزرگترین آژانس های علمی در جهان است که قصد دارد با کوچک کردن تراشه های RFID به  یک دهم میلی متر به دنبال ردیابی پشه و مگس نیز می باشند.