موم زنبور عسل نه تنها ظاهر و غلظت کرمها و لوسیون‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه همچنین ترکیب ترجیحی برای ماتیک‌ها می‌باشد؛ چون به براقی، غلظت و تثبیت رنگ کمک می‌کند.
سایر کاربردهای آرایشی در کرمها (10-8% وزنی)، ضد بورها (تا 35%)، داروهای موبر (تا 50%)، کرمهای مو (10-5%)، حالت‌دهنده‌های مو (3-1%)، ریمل (12-6%)، رژلب (15-10%)، سایه‌های چشم (20-6%) و چیزهای دیگر یافت می‌شوند.

کاربردهای واقعی موم در مواد آرایشی مربوط به خصوصیات و ویژگیهای ذیل است :

-        براحتی در امولسیونهای آب در روغن و روغن در آب شرکت می‌کند.

-        یک نرم کننده آلی و مکمل مرطوب کننده‌ها است.

-        فعالیت حفاظتی از نوع غیرجذبی برای پوست دارد.

-        عمل پاک‌کننده‌ها را تقویت می‌کند.

-        عمل حفاظتی مواد ضد آفتاب را افزایش می‌دهد.

-        خاصیت ارتجاعی و لاستیکی آن بازده محصول را از طریق ایجاد لایه‌های نازک بهبود بخشیده و امکان عملکرد بیشتری را روی سطوح پوست و لب مهیا می‌نماید.

-        واکنشهای آلرژیک را تحریک نمی‌نماید.

-        با بسیاری از ترکیبات مواد آرایشی سازگار و هماهنگ می‌باشد.

-        حتی مقادیر کم آن نیز اثرات فوق را نشان می‌دهد.

 بنابر دلایل بالا موم زنبور عسل به میزان قابل توجهی در مواد آرایشی مختلف که در ذیل آورده شده است استفاده می‌شود :

-        کرمهای پاک کننده

-        لوسیونها و کرمهای ضد سرما

-        کرمهای نرم کننده

-        ازاله کننده های مو

-        رژ لب‌ها

-        کرمهای ناخن

-        فرآورده‌های محافظت کننده دربرابر آفتاب

-        مواد آرایشی صورت و چشم

-        کرمهای پایه

حتی در مواد آرایشی کف کننده همچون پاک‌کننده‌های پوست و بدن، موم زنبور عسل سازگاری پوست را بهبود می‌بخشد و خواص زیان بار سورفاکتانت‌ها را کاهش می دهد در حالیکه در شامپوها و حالت‌دهنده‌های مو وضعیت را بهبود می‌بخشد.

کاربرد غذایی

موم زنبور عسل در انواع فرآورده‌ها و فرایندها از بسته‌بندی تا عمل آوری و نگهداری مورد استفاده بوده است. همچنین بعنوان عامل تفکیک در صنعت شیرینی پزی و در فیلترهای سیگار مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از این کاربردها را می‌توان با سایر مومهای ارزانتر به انجام رساند. کاربرد متداول، ساده و در مقیاس کوچک برای موم، حفاظت ظروف در برابر اثرات اسیدهای حاصله از آبمیوه‌ها یا عسل است. استوانه‌های فلزی برای نگهداری و ارسال عسل باید جهت جلوگیری از خوردگی آهن روکش گالوانیزه گردند. روکش ممکن است شامل رنگ مخصوص مواد غذایی گران، کیسه پلاستیکی ساخته شده از پوشش نازک پلاستیکی مخصوص مواد غذایی با لایه نازکی از موم باشد.

کاربرد در چاپ

در آثار هنر قدیمی کنده کاری یا حکاکی، از موم زنبور بعنوان پوشش سطح محافظ استفاده می‌شد. موم برای صفحه فلزی داغ بکار می‌رفت، موم زیادی کشیده می‌شد در حالیکه موم باقی می‌ماند تا آنکه نقشه کشیده می‌شد و بصورت ورقه نازکی سفت و سخت می‌گردید. کاربرد اسیدنیتریک غلیظ یا مخلوطی (1:8 با نسبت حجمی) از اسید هیدروکلریدریک و نیتریک بمدت چند دقیقه فلز بی حفاظ را کنده‌کاری می‌کند و قسمت حکاکی آماده برای چاپ نگاتیو باقی می‌گذارد. امروزه بجای آن آسفالت مایع بکار برده می‌شود. یک الگوی آمریکایی موم را بعنوان قسمتی از پوشش محافظ مایع برای صفحات لیتوگرافی و نیز برای اتومبیلها بکار می‌برد.

کاربرد دارویی

بعنوان پوششی برای داروها یا قرص‌ها همچنین موم بلع را تسهیل می‌نماید و حل ترکیبات محصور را به تاخیر می‌اندازد تا اینکه به جهاز هاضمه برسند. موم زنبور را نیز میتوان بعنوان مخلوطی با دارو تهیه کرد و بعد بعنوان یک مکانیسم زمان آزادسازی عمل می‌کند که دارو را در مدت زمان طولانی‌تری پخش می‌کند.

سایر موارد

تولیدات دیگری که در آنها موم زنبور یک مکمل بوده، شامل موم پیوندزنی، مداد رنگی ، واکس کف اطاق و مبلمان، جلای همه منظوره، و موم واکسهای مانع خوردگی، محافظ ماشین و نخ خیاطی (بویژه برای کشتی و کفاشی) می باشند.