عسل اسدی

asadi honey

۳۶ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

با عسل به جنگ ریزش مو بروید

با عسل به جنگ ریزش مو بروید



دکتر نسرین محمدی فوق تخصص پوست و مو گفت: همه افراد به طور معمول روزانه ۲۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست داده، اما ریزش مو بیش از این مقدار موجب کم مویی فرد می شود.

محمدی اظهار داشت: با بکار بستن شیوه های طبیعی می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد و عسل یکی از این منابع غذایی است که در کاهش ریزش مو تاثیرات چشمگیری داشته است.
 
وی افزود: عدم تعادل هورمونی، سوء تغذیه، مصرف برخی از داروها از جمله داروهای غنی از ویتامین A و یا داروهای نقرس، فشار خون و افسردگی نیز می توانند از علل ریزش مو باشند.
 
محمدی اظهار داشت: با بکار بستن شیوه های طبیعی می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد و عسل یکی از این منابع غذایی است که در کاهش ریزش مو تاثیرات چشمگیری داشته است.
 
این متخصص خاطرنشان کرد: در واقع بالابودن میزان قند عسل، با حفظ آب، موجب رطوبت مو و حتی نرم ماندن پوست دور ناخن نیز می شود.
 
وی تصریح کرد: خاصیت ضد باکتریایی عسل، پوست سر را سالم نگه داشته و در نتیجه شوره سر و ریزش مو را کاهش می دهد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

۷ دلیل خوب برای مصرف بیشتر دارچین

۷ دلیل خوب برای مصرف بیشتر دارچین

در این مطلب ۷ دلیل خوب ارائه می‌دهیم که هر کدامش برای تشویق به مصرف بیشتر این ادویه کافی است.

۱- دارچین برای مقابله با سرماخوردگی و گریپ خوب است

دارچین سرشار از «آلدئید سینامیک» است که یک آنتی باکتری، ضدویروس و ضدانگل بسیار قوی محسوب می‌شود. این ادویهٔ معطر سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می‌کند.

روش مصرف: یک قاشق چای‌خوری دارچین و دو عدد چوب می‌خک را در یک فنجان آب گرم بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید بجوشد.

سپس از روی شعله برداشته و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. به این محلول آب نصف لیموترش و ۱ قاشق غذاخوری  عسل  اضافه کنید. هر روز یک تا دو بار از این محلول میل کنید تا سرماخوردگیتان  درمان  شود.

۲- دارچین نفخ را از بین می‌برد

ه‌مان طور که گفتیم دارچین خواص ضدعفونی کنندگی دارد و برای همین از فلور روده محافظت می‌کند. دارچین گرفتگی عضلات معده و روده را برطرف می‌سازند و با نفخ مقابله کرده و اسهال را رفع می‌کند.

روش مصرف: ۱۵۰ میلی لیتر آب را روی ۱ قاشق چای‌خوری چوب دارچین خرد شده یا پودر دارچین ریخته و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و هر روز ۳ مرتبه (بعد از غذا) از آن بنوشید. این کار را به مدت ۷ تا ۱۰ روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که زیاده‌روی نکنید.

مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد

۳- دارچین انرژی‌زا است

دارچین روی جسم و روح ما تأثیر گذاشته و انرژیمان را بالا می‌برد. برای همین اگر احساس خستگی و کسالت می‌کنید به سراغ دارچین بروید.

روش مصرف: روی ۱۵۰ میلی گرم آب یک قاشق چای‌خوری پُر پودر دارچین بریزید. در ظرف را گذاشته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. زمانی که احساس خستگی فیزیکی می‌کنید از این محلول بنوشید.

می‌توانید به مدت ۱۰ روز از این نوشیدنی دارچینی برای رفع احساس خستگیتان استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که میزان دارچین را بیشتر نکنید.

۴- دارچین میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین می‌آورد

دارچین میزان گلیسمی خون را پایین می‌آورد و به همین دلیل میزان کلسترول خون و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش پاکستانی نشان می‌دهد مصرف روزانهٔ ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان تری گلیسیرید را ۲۳ تا ۳۰ درصد و میزان ldl را به میزان ۷ تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد.

روش مصرف: روزانه یک قاشق چای‌خوری دارچین را به انواع غذاهای خود اضافه و میل کنید.

۵- دارچین با پیری مقابله می‌کند

دارچین حاوی میزان قابل توجهی تانین است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به همین دلیل با رادیکال‌های آزادی که باعث پیری سلول‌ها می‌شود مقابله می‌کند.

روش مصرف: روزانه ۱ قاشق چای‌خوری به غذاهای خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشده و بیش از ۱ قاشق در روز از این ادویه استفاده نکنید.

نتایج یک پژوهش پاکستانی نشان می‌دهد مصرف روزانهٔ ۱ تا ۶ گرم دارچین

به مدت ۴۰ روز میزان تری گلیسیرید را ۲۳ تا ۳۰ درصد و میزان ldl را به میزان ۷ تا

۲۷ درصد کاهش می‌دهد

۶- دارچین میزان گلیسمی را پایین می‌آورد

دارچین با افزایش گلیسمی بعد از صرف غذا مقابله می‌کند و به همین دلیل باعث می‌شود افراد دیابتی برای صرف غذا کمتر دچار مشکل شوند.

نتایج یک پژوهش پاکستانی که در سال ۲۰۰۳ انجام گرفته است نشان می‌دهد مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد.

روش مصرف: روزانه ۱ قاشق چای‌خوری دارچین به غذاهای خود اضافه کنید.

دم کردهٔ دارچین

۷- دارچین اشتها را افزایش می‌دهد

دارچین تحریک کنندهٔ غدد بزاق و غشای مخاطی معده محسوب می‌شود. این ادویهٔ معطر تشکیل شده از یک ترکیب قوی به نام آلدئید سینامیک است که به طور طبیعی اشت‌ها را افزایش می‌دهد.

روش مصرف: ۱ قاشق چای‌خوری دارچین را در ۱۵۰ میلی لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و هر روز دو مرتبه نیم ساعت قبل از غذا میل کنید.

این نوشیدنی برای زمانی که احساس بی‌اشتهایی می‌کنید موثر است. توجه داشته باشید که مصرفتان بیش از میزانی که توصیه شده است نباشد  منبع: باشگاه خبرنگاران
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

نگرشی به علل کاهش مصرف سرانه عسل در ایران

                                                      نگرشی به علل کاهش مصرف سرانه عسل در ایران


  اگر تاملی کوتاه بر رژیم غذایی هموطنان عزیز در طول سال بکنیم، درمی یابیم که عسل با توجه به ارزش غذایی و دارویی آن، جایی در سبد غذایی اکثر خانواده ها ندارد. حال باید از خود بپرسیم علت اصلی عدم رغبت مصرف کنندگان به این محصول چیست؟
    ما در نظر داریم در خصوص وارد کردن عسل در سبد غذایی، فعالیت گسترده ای در راستای اعتمادسازی و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مصرف عسل انجام دهیم که یکی از موارد آن ریشه یابی علل عمده بی توجهی مردم در مصرف روزانه عسل می باشد. بنابراین می توان گفت که عوامل زیر در آن نقش مهمی دارند. 


    1ـ سردرگمی مردم در تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی بزرگترین معضل مصرف کنندگان است که تولیدکنندگان و عاملین مستقیم فروش می توانند با چاپ بروشورهای تخصصی و ارایه مطالب فنی و با ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان و بیان پاره ای از مسایل تولید این مشکل را حل کنند.
    تشخیص عسل طبیعی از سایر عسل های موجود در بازار را از چند طریق می توان حاصل کرد:
    الف) آزمایش از طریق تجزیه عسل
    ب) شناختن عسل طبیعی از طریق تجربه و حواس های بویایی و چشایی و بینایی
    ج) اطمینان خاطر از محل فروش و نوع بسته بندی 


    2ـ نشر مطالب کذب و گسترش شایعات مربوط به راه های شناخت عسل طبیعی و عسل تقلبی
    از مدت ها قبل توسط دست اندرکاران و دلالان تهیه و توزیع عسل تقلبی با توجه به تسلط و اشراف به بازار تولید و داشتن امکانات مالی و ابزار تبلیغی از یک سو، و فرصت نداشتن تولیدکنندگان عسل به علت مشغله کاری و نبود بضاعت مالی برای بسته بندی و عرضه مستقیم و تبلیغ محصولات زنبور عسل (عسل- گرده گل- ژله رویال و...) و نداشتن مطالعه و آگاهی و نبودن ابزار تبلیغ برای اطلاع رسانی علایم تشخیصی عسل طبیعی از تقلبی در دست تولیدکنندگان از سوی دیگر باعث گردیده تا مطالب صحیح در مورد علایم شناخت عسل طبیعی را دقیقا وارونه جلوه گر نمایند.
    به طور مثال یکی از علایم طبیعی بودن عسل، شکرک زدن آن است که به علت وجود آنزیم های تولید شده توسط زنبورها که به شهد عسل اضافه می شود و تغییر دمای محیط نگهداری عسل و مواد قندی (فروکتوز، گلوکز) متبلور می شود که اصطلاحا می گویند شکرک زده (کریستاله شده) که به علت تبلیغات گسترده تهیه کنندگان عسل تقلبی به صورت باور غلط در جامعه به مردم قبولانده اند که چنین عسلی طبیعی نیست، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته عمدتا از عسل های شکرک زده استفاده می کنند. 


    3ـ عدم اطلاع رسانی گسترده و مستمر از طریق صدا و سیما و جراید که نقش به سزایی در فرهنگ سازی جامعه دارند، علت دیگر کاهش مصرف عسل در جامعه است، چرا که هر انسانی ذاتا به سلامتی خویش می اندیشد و اگر تلاش برای حفظ و ارتقای سلامتی نمی کند علتش عدم آگاهی از عوامل سالم زیستن می باشد، پس ما می توانیم به جای پرداختن هزینه های سرسام آور درمان بیماری ها با پرداخت هزینه اندک و آشنا کردن مردم با خواص عسل که ضامن سلامتی می باشد، به شعار (پیشگیری بهتر از درمان است) جامه ی عمل بپوشانیم. 


    4 ـ رویگردان شدن مصرف کنندگان به علت بدبین بودن به عسل به دلیل توزیع بی حد و حصر عسل غیر طبیعی و تقلبی در بازار 


    5ـ یکی دیگر از عوامل کاهش مصرف سرانه عسل عدم شناخت اکثر مصرف کنندگان در نحوه ی استفاده از عسل در فصول گرما می باشد و معمولا بر حسب تجربه مشاهده می شود با فرا رسیدن فصل تابستان و شروع گرما مصرف عسل کاهش می یابد. این در حالی است که با مصرف شربت عسل نه تنها آب مورد نیاز بدن تامین می شود، بلکه از تمامی خواص موجود در عسل که در هیچ نوع شربت و یا نوشیدنی دیگری یافت نمی شود نیز برخوردار می گردد.
    روش تهیه شربت عسل: یک قاش غذاخوری عسل+ یک لیوان آب+ یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه.


تهیه و تدوین شرکت تعاونی شاهین علم کوه (چالوس)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه


 به نقل از آرمان، مدرس طب سنتی و اسلامی معتقد است: مطابق طب قدیم، مغز هندوانه برای بدن مضر اما مغز خربزه بسیار مقوی و دفع کننده سنگ کلیه است.

حجت‌الاسلام مهدی محمد قلی زاد عنوان کرد: تخم آفتابگردان سرشار از روغن است و شخصی که به صورت افراطی از آن استفاده کند روغن و گلسترول بدنش افزایش می‌یابد اما اگر روغنی که از آفتابگردان حاصل می‌شود خالص باشد فوق العاده برای بدن مفید است. وی مدعی شد: متاسفانه هم اکنون به اسم روغن آفتابگردان محصولی تولید و به مصرف خانواده‌ها می‌رسد در حالی که ذره‌ای آفتابگردان در داخل این روغن نیست و در واقع فرآوری شده و طبق فرمول‌های شیمیایی درست شده است.

محمد قلی زاد با اشاره به این‌که مطابق طب قدیم مغز هندوانه مضر است، عنوان کرد: تخم هندوانه عامل پیدایش بیماری در انسان است بنابراین در استفاده از آن باید پرهیز کرد در حالی که بر عکس تخم خربزه فوق العاده مفید برای بدن است و حتی موجب اسقاط سنگ کلیه می‌شود. بنابراین کسانی که از سنگ کلیه رنج می‌برند برای دفع آن باید یک قاشق غذاخوری تخم خربزه را شب هنگام استفاده کنند.

وی با اشاره به فواید مغز کدو، خاطرنشان کرد: تخم کدو همانند یک غذا برای بدن است که کمبودهای آن را برطرف می‌سازد. خداوند متعال با انواع و اقسام راه‌ها درصدد تامین مایحتاج بدن انسان‌هاست. گفته می‌شود که تخم کدو موجب ایجاد کرم کدو می‌شود در حالی که این ادعا صحیح نیست چراکه مغز کدو ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

خطر مصرف عسل

خطر مصرف عسل


عسل یک ماده شگفت‌انگیز و بی‌نظیری است که خواص ارزشمند فراوانی در حفظ سلامتی انسان دارد. امروزه ثابت شده که عسل طبیعی (تصفیه نشده و خالص) علائم آلرژی را کاهش می‌دهد.
در اینجا تعدادی از خواص درمانی عسل را برای شما بیان می‌کنیم.
ـ خواص آنتی‌بیوتیکی (میکروب‌کش) دارد.
ـ داروئی برای درمان ناراحتی‌های معده است. امروزه ثابت شده که عسل از رشد هلیکوباکترپیلوری در معده جلوگیری می‌کند. این باکتری، مسئول اصلی پیدا زخم معده و بسیاری از بیماری‌های معده است.
ـ در درمان بیماری قانقاریا (در این بیماری خون به عضو نمی‌رسد و عضو دچار فساد می‌شود) مفید است که هم از مرگ و هم از قطع عضو جلوگیری می‌کند.
ـ عسل سریع‌تر از پانسمان زخم، سوختگی بدن را درمان می‌کند. با مصرف عسل در هنگام سوختگی بدن، میزان درد، جراحت و کشیدگی بافت کاهش می‌یابد و محل سوختگی سریع‌تر بهبود می‌یابد.
ـ مصرف عسل در افراد مسن، از بروز آب‌مروارید جلوگیری می‌کند.
با این‌همه، هرگز به کودک زیر یک‌سال نباید عسل داد که برای سلامتی او مضر است. دادن عسل به نوزاد زیر یک‌سال باعث بروز مسمومیت ”بوتولیسم“ می‌شود. بوتولیسم در اثر اسپورهای باکتری بوتولینم به‌وجود می‌آید. اسپورهای این باکتری به مقدار زیادی در خاک، گرد و غبار و عسل وجود دارد. اگر این اسپورها توسط افراد بزرگسال بلعیده شوند، تأثیر بدی بر آنها ندارند. ولی اگر وارد بدن نوزاد شوند، در مجرای گوارشی او تکثیر می‌یابند و باعث تولید سم بوتولینم می‌شوند. حتی اگر برای شیرین‌شدن سر پستانک نوزاد، عسل به آن بمالید، این سم را در بدن نوزاد ایجاد خواهد کرد. سم بوتولینم به‌عنوان کشنده‌ترین سم برای انسان شناخته شده است. مقدار کشنده آن یک ده‌میلیونیم میلی‌گرم به‌ازاء هر کیلوگرم وزن بدن است که این مقدار با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. اگر این مقدار بسیار جزئی وارد جریان خون شود، در کمتر از چند دقیقه با فلج‌کردن عضلات تنفسی، باعث مرگ فرد می‌شود.
دادن عسل به نوزاد زیر یک‌سال باعث بروز مسمومیت ”بوتولیسم“ می‌شود.
بوتولیسم نوزادان، در تمام قاره‌ها به‌جزء آفریقا وجود دارد. بوتولیسم می‌تواند توسط خاک یا گرد و غبار (به‌خصوص گرد و خاک کیسه جاروبرقی) در نوزاد ایجاد شود، ولی خوردن عسل، مهم‌ترین عامل بروز این مسمومیت است. مسمومیت بوتولیسم در نوزادان زیر یک‌سال اتفاق می‌افتد، ولی بیشتر تا سن ۶ ماهگی است. خوشبختانه در بیشتر موارد، مقدار سم آنقدر کم است که مسمومیت غیرقابل تشخیص است.
اولین علامت بوتولیسم در نوزاد، یبوست است (البته یبوست در بسیاری از نوزدان شایع است و خطری هم ندارد) که ۳ تا ۳۰ روز بعد از خوردن عسل بروز می‌کند. در طی روزهای بعدی نوزاد دچار ضعف، بی‌میلی به غذا، کاهش اشتها و گریه‌کردن ضعیف می‌شود.


اگر بیماری پیشرفت کند، نوزاد کمتر و کمتر حرکت می‌کند و آب از دهانش می‌ریزد. عمل مکیدن و بازکردن دهان کاهش می‌یابد. عدم کنترل سر نیز از علائم جدی این بیماری است. حتی تنفس ضعیف ممکن است به تدریج یا به‌طور ناگهانی بروز کند. پس اگر کودک سالمی دچار علائم بالا باشد یعنی یبوست همراه با ضعف در مکیدن و گریه‌کردن یا نفس‌کشیدن، باید او را نزد پزشک ببرید، زیرا ممکن است دچار بوتولیسم شده باشد، مگر اینکه علت دیگری برای این ضعف وجود داشته باشد.
اگر پزشک تشخیص داد که کودک دچار بوتولیسم شده است، بایستی برای مدت یک‌ماه در ICU تحت مراقبت ویژه باشد (با سیستم تهویه خودکار و غذاخوردن متناسب از راه لوله). بعد از آن برای مدت دو هفته هم در بیمارستان بستری شود. اگر پزشک بوتولیسم را به‌درستی و فوری تشخیص دهد و نوزاد هم سریعاً تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد، هیچ خطری سلامتی نوزاد را تهدید نخواهد کرد و می‌تواند کاملاً بهبود یابد. میزان مرگ ناشی از این مسمومیت در نوزادان بستری در بیمارستان کمتر از یک‌درصد است. اخیراً یک پادزهر برای این مسمومیت کشف شده است که می‌تواند مدت زمان بستری شدن در بیمارستان و ICU را کاهش دهد. مؤثرترین روش برای جلوگیری از مسمومیت بوتولیسم در نوزاد، ندادن عسل به اوست. شیر مادر نیز شدت بوتولیسم را کاهش می‌دهد. بنابراین علی‌رغم فواید فراوان عسل، مصرف آن در کودکان زیر یک سال مجاز نمی‌باشد و برای سلامتی آنها مضر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

چای سبز با عسل

چای سبز با عسل


درخصوص چای سبز فراوان گفته اند و شنیده ایم . پژوهش ها نشان داده اند ملتهایی که به صورت روزمره چای سبز می نوشند از ابتلا به برخی بیماریهای قلبی ، عروقی، فشارخون، پوسیدگی دندان و حتی برخی از سرطانها در امان هستند .

تفاوت چای سبز و سیاه :

این دو گیاه در اصل یکی هستند اما فرایند تولید چای سیاه به گونه ای دیگر است. برگهای چای سیاه طی روشهای خاص تخمیر و سپس خشک میشوند اما برگهای چای سبز پس از چیدن خشک میشوند . عدم تخمیر موجب میشود که تقریباً بیشتر مواد طبیعی به همان مقدار در برگهای چای باقی بمانند . تاکنون ۳۰۰ ماده فعال در چای سبز شناخته شده که در بین آنها میتوان از :

ویتامین ها : B2. B. A. B12

مواد معدنی : کلسیم ، منیزیم، فلورید

مواد عالی : مس، نیکل، روی و … نام برد .

کافئین هم از مواد مهم در چای سبز است اما به به اندازه ای که در قهوه موجود است و این یکی از دلایل برتری چای سبز به قهوه است . برخی از این مواد را شما در سیب، زردآلو ، انگور، هویج ، گوجه فرنگی و شکلات هم میتوانید پیدا کنید اما با نوشیدن چای میتوان بدون ترس از کالری این مواد را به بدن رساند . من به دوستانی برخورد کرده ام که از مزه و یا اثرات چای سبز آنچنان خاطره خوشی نداشته اند. روش استفاده نهایی از چای سبز هم با چای سیاه تفاوت دارد . چای سبز را میتوانیم همانگونه که چینی و ژاپنی ها مینوشند بنوشیم و از مزۀ خوب آن لذت ببریم .

طرز تهیه :

آب را در ظرف مناسبی میجوشانیم و چند برگ چای سبز و مقداری دارچین در فنجان ریخته و بعد از به جوش آمدن آب و کم شدن دمای آن در فنجان ریخته و یک قاشق مربا خوری عسل به آن اضافه کرده و خوب هم میزنیم تا جائیکه عسل در چای ما حل شود . در صورت نبودن عسل میتوانید از نبات برای شیرین کردن چای استفاده کنید .


نکته ۱ : از آب داغ به هیچ عنوان برای چای سبز استفاده نکنید. بعد از اینکه درجه حرارت چای به ۸۰ درجه رسید آنرا روی چای میریزیم .

نکته ۲ : برگهای چای نباید بیشتر از یک الی دو دقیقه در آب بمانند زیرا رنگ ، مزه و خاصیت خود را در حرارت از دست میدهند .

نکته ۳ : مزۀ آنرا میتوانید با افزودن گیاهان دیگر بهتر کنید مثلاً چوب دارچین، دانه هل، بهارنارنج و …

نکته ۴ : در صورتی که مایل به شیرین کردن آن هستید میتوانید از عسل ، کاکائو و یا نبات  استفاده کنید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

تشخیص عسل صد درصد طبیعی و مقدار مصرف آن


تشخیص عسل صد درصد طبیعی و مقدار مصرف آن


مصرف عسل تقلبی یا غیرطبیعی که از شربت قند یا شکر تهیه می‌شود، به علت داشتن قند مصنوعی برای سلامتی افراد بویژه دیابتی‌ها مضر است.
عمل کریستاله شدن یا شکرک زدن عسل نشانه خالص بودن آن است.
عسل طبیعی دردمای کمتر از منهای پنج و بیش از 25 درجه سانتیگراد شکرک‌هایی به شکل روغن نباتی جامد می‌زند.
اگر یک قاشق عسل را در آب سرد هم بزنیم، چنانچه حل شد عسل تقلبی و در غیر اینصورت نشانه خالص بودن عسل است.

عسل ماده غذایی با ارزش است که به سبب داشتن خواص درمانی، از دیرباز مورد توجه بشر بوده است.
عسل حاوی انواع ویتامین‌ها همچون ویتامین آ و سی, کا , ب2, ب4 ,ب6،پروتئین،املاح و آنزیم هاست.
این ماده غذایی در درمان بسیاری از امراض مانند ناراحتی‌های پوستی از قبیل زخم‌ها و سوختگی‌ها و بیماری‌های دستگاه تنفسی و عفونت‌های ناحیه حلق مفید است.
رنگ عسل بسته به گیاهی که زنبور از شهد آن تغذیه می‌کند، متفاوت است.
بطور مثال عسل آویشن تیره و عسل گشنیز شفاف و بیرنگ است.
البته تنها روش قطعی برای تشخیص عسل خالص و مصنوعی سنجش میزان ساکاروز موجود عسل در آزمایشگاه است.میزان ساکاروز در عسل مصنوعی بیش از چهار درصد است.
بهترین شرایط برای نگهداری عسل، جای خشک و دمای بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد است.
عسل را در ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی نگهدارید، نگهداری عسل در ظروف فلزی سبب عوض شدن طعم و مزه عسل در مدت زمان کوتاهی می‌شود.

عسلی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد باید طبیعی واز نوع خالص بوده وبه وسیله زنبور عسل از شهد گلها تهیه شده باشد وتقلبی وساختگی نباشد که در این صورت از خواص طبیعی عسل بر خوردار نخواهد بود.
افرادی که عسل را به عنوان دارو مصرف می کنند ویا همراه با گیاهان دارویی، غذا وغیره مورد استفاده قرار می دهند باید توجه داشته باشندکه مقدار مصرف وساعات جذب نقش مهمی را در درمان بیماری دارد.از طرفی عسل کربو هیدراتی است که خیلی زود حل وجذب میگردد ومصرف زیاد آن موجب بالا رفتن قند خون شده وروی کارهای طبیعی غده های لوزالمعده تاثیر می گذارد.لذا قبل از خوردن عسل به عنوان دارو بیمار اول باید بداند تا چه اندازه تحمل جذب کربو هیدرات را دارد .این مقدار برای افراد متفاوت بوده وبیمار باید میزان عسل مصرفی را با میزان جذب کربو هیدرات منطبق سازد.از نظر دارویی بهتر است عسل به صورت محلول در اید. ازمایشات نشان داده است که مقدار مصرف روزانه عسل به عنوان دارو در اشخاص به شرح زیر است:

الف: بزرگسالان: 100 الی 200 گرم در 24 ساعت. صبح 30 تا 60 گرم. بعد از ظهر 40 تا80 گرم. شب 30 تا 60 گرم

ب: کودکان:30 گرم یعنی حدود سه قاشق چای خوری در روز (صبح .ظهر .شب)

توضیح: وزن تقریبی یک قاشق چای خوری عسل 10 گرم، مربا خوری 20 گرم و غذا خوری 40 گرم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

توجه در بی توجهی

مهندس نگهدار معاون تولیدات دامی استان مازندران اعلام کردند.

 میانگین تولید عسل از هر کلنی در استان را 23.9 کیلوگرم اعلام کرد.

آیا یا این جای تامل ندارد!!؟؟

ایا شما صحت گفته را قبول دارید!!؟؟؟

ایا بهتر نبود 24 کیلوگرم اعلام میکردند؟؟؟؟

ایا میانگین چند سال را به یکباره اعلام کردند؟؟؟

تا جایی که من دیده ام و شنیده ام میانگین عسل در استان مازندران به 2کیلوگرم هم نرسیده

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

اسبوکلا در نمای مختلف

عکس هایی از روستای اسبوکلا

اسبوکلا

ادامه مطلب...
۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

محرم

ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﻋﻨﺼﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩ :
ﺁﺏ ، ﺁﺗﺶ ، ﺧﺎﮎ ، ﻫﻮﺍ …
ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﯾﻎ ﮐﺮﺩﻧﺪ ....
ﺁﺗﺸﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﯿﻤﻪ ﮔﺎﻫﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩ ....
ﺧﺎﮐﯽ ﮐﻪ ﺷﺪ ﺳﺠﺪﻩ ﮔﺎﻩ ﻭ ﻃﺒﯿﺐ ﺩﺭﺩﻫﺎ ....
ﻭ ﻫﻮﺍﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﺮﯼ ﺳﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎ .....
ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺍﯾﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ :
" ﮐـــــــــــــــﺮﺑﻼ "

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

چرا عسل هنگام ریختن درون ظرف کش می‌آید

چرا عسل هنگام ریختن درون ظرف کش می‌آید؟

آب قطره‌قطره فرومی‌ریزد؛ اما هنگام ریختن عسل از آن رشته باریک و بلندی تشکیل می‌شود. مدل ریاضی که توسط یک محقق ایرانی ارائه شده، نشان می‌دهد همه‌چیز به ویسکوزیته و سرعت حرکت مایع در اثر جاذبه برمی‌گردد.


محبوبه عمیدی: عجیب است؛ اما با اینکه همگی ما تاکنون با این واقعیت که عسل و دیگر شربت‌های غلیظ (سیروپ) بر خلاف آب و دیگر نوشیدنی‌ها هنگام انتقال از ظرفی به ظرف دیگر کش می‌آیند، برخورد کرده‌ایم تا به امروز توضیح قانع‌کننده‌ای برای این تفاوت وجود نداشته است. به تازگی آرمان جوادی و همکارانش در اکول نرمال سوپریور پاریس، فرانسه پاسخ قابل‌قبولی برای این پرسش پیدا کرده‌اند. آنها می‌گویند این موج‌های کوچک هستند که باعث تفاوت رفتار در مایعاتی با ویسکوزیته متفاوت می‌شوند.

شاید تصور کنید این ویسکوزیته مایع (وشکسانی، لزجت یا قوام) آن است که باعث کش آمدن آن می‌شود؛ اما تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بود نقش ویسکوزیته را در کش آمدن مایعات در هنگام ریختن درون ظروف مختلف رد می‌کرد و به همین دلیل توضیح قانع‌کننده‌ای برای تشریح تفاوت رفتار آب و عسل در برابر جاذبه نداشت.

شیوه‌ای که جوادی و همکارانش در اکول نرمال سوپریور برای تشریح این تفاوت انتخاب کرده‌اند، مبتنی بر تفاوت ویسکوزیته دو مایع است و می‌‌تواند توضیح قانع‌کننده‌ای در مورد علت کش‌آمدن مایعات ویسکوز ارائه کند.

این گروه از یک مدل ریاضی استفاده کرد تا پیش‌بینی کند چطور امواج کوچک حاصل از سیلان مایع که به طور طبیعی در هنگام ریختن آن تشکیل می‌شوند، می‌توانند روی رفتار آن در هنگام ریزش تأثیر بگذارند. در حقیقت این موج‌ها بودند که میزان کش آمدن جریان مایع را تعیین می‌کردند. اگر آنها از حد مشخصی بلندتر می‌شدند، رشته مایع از هم شکافته ‌شده و به قطراتی از آن تبدیل می‌شد.

می‌دانیم که موج‌ها در مایعات ویسکوز آهسته‌تر شکل می‌گیرند، پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هر چقدر مایع غلیظ‌تر باشد، رشته حاصل از ریزش آن طولانی‌تر شود. از سوی دیگر می‌دانیم که مایعات ویسکوز تحت اثر جاذبه کندتر از مایعات دیگر حرکت می‌کنند و پیش‌بینی احتمال کش‌آمدن یک مایع با دانستن ویسکوزیته آن چندان ساده نیست.

جوادی و همکارانش نشان دادند در مایعاتی مانند عسل که ویسکوزیته بالایی دارند، سرعت حرکت سیال در اثر جاذبه بیش از سرعت شکل‌گیری موج‌های کوچک در آن است و در نتیجه رشته باریک و بلندی از مایع می‌تواند شکل بگیرد که در نهایت توسط این موج‌ها شکسته خواهد شد.

 

آزمون تجربی

این گروه موفق شد در آزمون‌های تجربی که با روغن سیلیکون در ویسکوزیته‌های متفاوت انجام شدند، درستی پیش‌بینی مدل ریاضی خود را نشان دهد.

جنز اگرز، یکی از اعضای این تیم که ار دانشگاه بریستول در انگلستان با آنها همکاری کرده، می‌گوید: «حل مسائل فیزیک به کمک ریاضیات فوق‌العاده است. گروه‌های دیگر شیوه‌های متفاوتی را انتخاب کردند و به جواب صحیح نرسیدند».


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

نکات مهم نگهداری از عسل

نکات مهم نگهداری از عسل


یکی از حقایق مهم در باره عسل طبیعی این است که اگر خوب نگه داری شود بعد از گذشت زمان طولانی فاسد نمی شود. کشف عسل  تقریبا سالم در مقبره فرعون نیز حکایت از همین مطلب دارد. اما عسل در طول نگه داری ممکن است دچار تغییرات شیمیایی و فیزیکی شود. ممکن است بعد از گذشت زمان مقداری از بو و طعم خود را از دست بدهد. همچنین عسل طبیعی ممکن است بعد از مدتی کریستالیزه شود که زنبورداران به این پدیده رس کردن می گویند.

عسل بعد از رس کردن حالتی شبیه به روغن حیوانی به خود می گیرد. تصویر روبرو  را ببینید. رس کردن عسل کاملا برگشت پذیر می باشد و به هیچ وجه مزه و کیفیت عسل را کاهش نمی دهد و یکی از نشانه های طبیعی بودن عسل می باشد. ممکن است یک نوع عسل بعد از چندماه و نوع دیگر بعد از چندسال رس کند که این موضوع مربوط به منبع شهد و محل نگه داری کندوها می باشد. در بعضی از کشورها عسل رس کرده بدلیل اطمینان از طبیعی بودن و خام بودن بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می گیرد. پس اگر عسل شما رس کرد نگران نباشید شما می توانید به همان صورت به مصرف عسل ادامه دهید و یا عسل را در یک ظرف شیشه ای ریخته و آن ظرف را در آب گرم قرار داده و به صورت غیر مستقیم حرارت دهید  تا به حالت اول خود برگردد. توجه: از حرارت مستقیم عسل خودداری کنید!

در تمامی انواع عسل به صورت طبیعی، مخمر هایی وجود دارد  اما برای عسل های با درصد بالای رطوبت( عسل درجه 2)  ممکن است این مخمرها افزایش پیدا کنند و منجر به تخمیر عسل شوند. برای جلوگیری از این امر بعضی از تولیدکننده ها این نوع عسل را پاستوریزه می کنند یعنی تحت حرارت قرار می دهند تا مخمرهای موجود در عسل از بین برود. البته حرارت دادن  زمان رس کردن عسل را نیز به تاخیر می اندازد.

عسل طبیعی باید در دمای اتاق نگهداری شود نه خیلی سرد و نه خیلی گرم. من هیچ وقت عسل را در یخچال نگه داری نمیکنم چون زنبورها که بهترین نگهدارنده عسل هستند این کار را نمی کنند! نگه داری عسل در یخچال منجر به سفت شدن عسل می شود و برداشتن عسل از ظرف را مشکل می کند و ممکن است فرایند رس کردن را تسریع کند. خیالتان راحت باشد عسل خاصیت ضدمیکروبی دارد پس  اگر شما درب ظرف را بسته نگه دارید و از ورود آب و دیگر مواد به ظرف عسل جلوگیری کنید،میکروب های بیرونی نمی توانند به آن راه یابند.


پیشنهادی برای نگه داری عسل


 ظرف عسل را در یک جای خشک و خنک خارج از یخچال نگه داری کنید.

 همیشه درب ظرف عسل را بسته نگه دارید.

چون عسل رطوبت موجود در هوا را جذب می کند و این امر می تواند کیفیت عسل را کاهش داده و منجر به تخمیر عسل شود. علاوه بر این عسل به راحتی بوهای موجود در فضای اتاق را به خود جذب می کند.


همیشه عسل را با یک قاشق کاملا خشک از ظرف بردارید

چراکه هرگونه ورود آب به عسل منجر به تخمیر عسل می شود.


 ظرف عسل را دور از حرارت مستقیم (کنار فرگاز یا اجاق) و یا نور خورشید( کنار پنجره ها) قرار دهید

چون با گذشت زمان حرارت مستقیم منجر به کاهش کیفیت عسل می شود. نگهداری عسل در مکانی که به طور مداوم با تغییر درجه دما روبه روست خاصیت عسل را از بین می برد.


 نگهداری عسل در ظروف شیشه ای ترجیح داده می شود

و ظروف پلاستیکی مخصوص مواد غذایی نیز مناسب اند. اما از عسل در ظروف فلزی نگه داری نکنید چون عسل خاصیت اسیدی دارد و ممکن است با سطح فلز واکنش داده و ترکیبات زیانباری تولید کند.


نگهداری عسل در ظروف فلزی برای مدت طولانی مناسب نیست

اما استفاده از قاشق فلزی برای برداشتن عسل از ظرف هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.


 اگر عسل شما رس کرد و کریستالیزه شد( شبیه روغن حیوانی شد) اصلا نگران نباشید این نشانگر طبیعی بودن عسل است و به راحتی برگشت پذیر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

عسل و گردو

عسل و گردو


عسل و گردو چربی خون را پایین می آورد . عسل و میوه های مغز دار مثل فندق و پسته باعث کاهش کلسترول خون میشوند . افرادی که تصمیم دارند کلسترول خود را کاهش دهند باید عسل . بادام . پسته . و فندق را هم به میوه ها و سبزی های رژیمی خود اضافه کنند . تحقیقات نشان داده که عسل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و مانند اسفناج . سیب . پرتقال و توت فرنگی میتواند با رادیکالهای آزاد تولید شده در بدن که به سلولها آسیب میرساند . مبارزه کند در یک بر رسی 25 مرد 18 تا 68 ساله در مدت 5 هفته آزمایش شدند و در این مدت هر یک از آنها روزانه 4 قاشق غذا خوری عسل که در یک لیوان آب حل شده بود ه میخوردند . پس از پایان 5 هفته نشان داده شد که سطح آنتی اکسیدانها در خون این افراد نسبت به قبل بالا تر رفته ومیزان کلسترول آنها پایین تر آمده است . در مطالعه دیگر ی هم نشان داده شد که مصرف میوه های مغز دار مثل بادام با این که خودشان حاوی چربی هستند . ولی چون چربی آنها از نوع چربی غیر اشباع است باعث کاهش میزان کلسترول بد شده است و در نتیجه خطر بیماریهای قلبی را کاهش میدهد عسل . بادام . فندق. و.....تنها در صورتی که به اندازه و به همراه سایر میوه ها و سبزیها مصرف شوند تاثیر گذار خواهد بود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

افزایش تولید میوه با استفاده از زنبور عسل

افزایش 10 برابری تولید میوه با استفاده از کندوهای عسل


مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: استفاده از کندوهای عسل در باغ‌ها باعث افزایش 10 برابری تولیدات باغی می‌شود.

عفت رییسی سرحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان اینکه در دولت گذشته طرحی با عنوان پرورش ملکه راه‌اندازی شد، اظهار کرد: با توجه به نقش مهمی که زنبورعسل در امنیت غذایی، محیط زیست و جلوگیری از بیابانی شدن اراضی دارد، باید صنعت زنبورداری مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


وی افزود: زنبور عسل یکی از دام‌های حیاتی در هر کشوری به شمار می‌رود و به صورت مستقیم و غیر مستقیم در افزایش تولید تاثیر بسزایی دارد.


مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران استفاده از کندوهای عسل در باغ‌ها را مفید دانست و تصریح کرد: تحقیقات نشان داده استفاده از کندوهای عسل باعث افزایش 10 برابری تولید میوه در باغات می‌شود.


رییسی سرحدی ادامه داد: برای مثال تولید معمول باغ سیبی که پنج تن است، با استقرار تنها پنج کندو می‌تواند به 40 تن برسد که این مسئله تنها با سرمایه گذاری و حمایت از زنبورداری ممکن خواهد شد.


وی با بیان اینکه تولید عسل وابستگی شدیدی به شرایط محیطی دارد، گفت: زمستان طولانی به همراه سرمای شدید و نوسانات دمایی ازعمده دلایل بروز خسارات احتمالی به کلنی‌های زنبورعسل است و بهره برداران به منظور کاهش اثرات سرمازدگی اوایل فصل بهار باید موارد ایمنی توصیه شده توسط کارشناسان را به کار بسته تا درصد احتمال وقوع خسارات، به حداقل ممکن کاهش یابد.


مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به اینکه افزایش آگاهی‌های فنی و علمی زنبورداران به منظور افزایش توان آنان در مقابله با شرایط بحرانی ضروری است، گفت: رعایت دقیق توصیه‌های کارشناسی، بهره‌برداران را قادر می‌کند در جلوگیری از بروز خسارات و افزایش راندمان تولید، موفق‌تر عمل کنند.


رییسی سرحدی ادامه داد: اتحادیه آمادگی دارد که زیرساخت‌های لازم را برای افزایش تولید عسل و به‌ دنبال آن افزایش تولید محصولات کشاورزی فراهم آورد.


مدیرعامل اتحادیه سراسری نبورداران یادآور شد: اختصاص یارانه به زنبورعسل یعنی اختصاص یارانه به بخش کشاورزی که این امر می‌تواند در امنیت غذایی مؤثر واقع شود.


وی در پایان تأکید کرد: با سرمایه اندکی می‌توان کار زنبورداری را آغاز کرد و برای خانواده‌ای اشتغال ایجاد کرد اما مشکلاتی چون نداشتن بیمه در شغل زنبورداری و مسائل حمل و نقل باعث شده که رغبت به این شغل کم شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

عسل جایگزین نوشابه

عسل جایگزین نوشابه های انرژی زا



اکثر ما در زندگی روزمره برای رفع مشکلاتی چون گلودرد و یا سوختگیهای مختصر، فورا از عسل به عنوان یک درمان خانگی استفاده می کنیم. علاوه بر موارد فوق این محصول معجزه گر زنبورهای عسل، کاربردهای درمانی بیشتر و فوق العاده ای دارد. به نوشته روزنامه «اکسپرس»، برخی از مهم ترین خواص درمانی معجزه کننده عسل عبارتند از:

درمان اضطراب و عصبانیت: اگر به دنبال روش طبیعی برای کاهش سطح استرس خود هستید، می توانید روزانه مقداری عسل خالص مصرف کنید. مواد مغذی موجود در عسل خالص، تاثیر آرام بخش دارند.


تقویت کننده انرژی بدن: اگر مایل هستید انرژی خود را افزایش دهید، چرا عسل را جایگزین نوشابه های انرژی زا نمی کنید؟

مقداری عسل خالص را در آب حل کنید و بنوشید. قند این نوشیدنی توسط مغز جذب شده و وارد جریان خون میشود و در نهایت خستگی شما را کاهش می دهد. این راهکار ساده اما در عین حال موثر و طبیعی است.


بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن: هرچند هنوز به لحاظ علمی ثابت نشده اما تجربه تایید می کند که مصرف روزانه عسل خالص، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همراه با ویتامینهای روزانه، عسل نیز مصرف کنید تا تاثیر معجزه آسای آن را بر بدن خود ببینید.


درمان زخم های دیابت: با توجه به این که امروزه تعداد کمی محصول برای درمان زخم های دیابت در بازار موجود است، استفاده از یک محصول طبیعی برای درمان این زخم ها بهترین راه چاره است. توانایی عسل در ترمیم زخم ها، به ویژه زخمهای دیابتی شناخته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

عسل، انرژی و ایمنی بدن را تقویت می‌کند


عسل، انرژی و ایمنی بدن را تقویت می‌کند


ورزشکاران یونان باستان برای اینکه همواره انرژی و کارآیی خود را در طول مسابقات المپیک در سطح بالایی نگه دارند و عملکرد قوی داشته باشند، عسل می‌خوردند؛ چون عسل حاوی دو قند گلوکز و فروکتوز است که هر دو منابع خوب و شناخته شده‌ای برای تولید گلوکوژن در کبد هستند.

 

اکنون متخصصان تغذیه تاکید دارند که مصرف یک قاشق غذاخوری عسل فرآوری نشده پیش از خوابیدن می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند. بعلاوه عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی می‌تواند به ترمیم بافت‌ها و شفای زخم کمک کند.

 

به گزارش روزنامه دیلی میل، سرماخوردگی بر اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شود و عسل خاصیت ضدویروسی طبیعی دارد. به گفته متخصصان کالج پزشکی پنسیلوانیا در آمریکا، یک قاشق عسل راه‌کاری مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است.

 

عسل همچنین از باکتری‌های مفید داخل روده‌ها حمایت می‌کند و برای کمک به فرآیند هضم و بهبود سندرم روده تحریک پذیر مفید است.

 

در مطالعات قبلی نیز متخصصان گوارش توصیه کرده‌اند که برای بهبود زخم‌های گوارشی، مصرف دو قاشق چایخوری عسل سه نوبت در روز واقعا موثر است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

تکنولژی

تکنولژی


سمت سوراخ پرواز

اغلب زنبورداران ایران عقیده دارند که هر جایی که کندوی خود را مستقر می کند سمت  سوراخ کندو را به سمت مشرق بگذارند تا صبح اولین نور خورشید به داخل کندو بتابد ولی این کار همیشه درست نیست چون ممکن است باد از سمت مشرق بیاید که به داخل کندو مستقیم بوزد و دمای کندو پایین می آید و زنبوران برای اینکه دمای کندو دوباره به 35 درجه برسد باید زنبوران عسل بیشتری بخورند تا دمای کندو را به 35 درجه برسانند. پس بهتر است سمت سوراخ پرواز به سمت مخالف باد باشد .


گرمی  و سردی کندو

تخم ریزی ملکه نیاز به دمای 35 درجه نیاز دارد تا لاروها از تخم بیرون آیند و بزرگ شوند سپس ما به کندوی گرمی نیاز داریم. اگر دمای کندو و بالای 35 درجه باشد . زنبوران مقداری آب بر کندو می آورند و با بالا زدن دمای کندو را خنک می کنند تا به 35 درجه برسد اگر دما به زیر 35 درجه برسد زنبوران با خوردن مقداری عسل گرما تولید کرده و دما را به 35 درجه می رسانند .


اگر قاب های کندو هایشان موازی با سوراخ پرواز باشد کندویی گرم است ، زیرا قاب

 اول بر سر راه سرما می گردد و همچنین اصولاً زنبوران عسل را در قاب های کناری عسل ذخیره کرده و تخم ریزی را در قاب های وسط بر انجام می رسانند برای همین قاب اول که عسل در آن ذخیره شده با سرما بهتر مانده و همچنین در زمستان کندو فعالیتی ندارد و اگر باز هم یک بار تخم ریزی شود در زمستان اصلاً نیازی به ناراحت بودن تخم های قاب اول نیست چون اصلاً در قاب های اولی و آخری خصوصاً در زمستان تخم ریزی نمی شود ولی اگر قابها عمود بر سوراخ باشد هوای سرد بیشتر به داخل کندو نفوذ کرده و زنبوران از سرما به سراغ عسل می رود و عسل می خورند .


شناسنامه کندو

شناسنامه معمولاً  در آذر تا دی ماه و حداکثر تا نیمه ی اول بهمن ماه درست می شود. و از نیمه ی دوم بهمن ماه زمان با گل دهی درخت بیدمشک و تخم ریزی ملکه شروع به نوشتن می شود و در این حال می توان با استفاده از شناسنامه بدون باز کردن و از وضعیت کندو آگاه و کارهای مربوطه به کندو را انجام دهیم . در یک شناسنامه نژاد، رنگ ملکه، تاریخی که به جمعیت ملکه داده شده، شماره کندو جمع محصول سالیانه ، تعداد قاب و طبقه ، رفتار ، تاریخ بازدید، ملاحظات وضعیت تخم گذاری و غیره نوشته می شود .


عسل گیری در اواخر خرداد ماه و اواخر شهریور انجام می شود .

ابتدا برای انجام کار به سراغ کندو می رویم بعد ازبازدید کندو از کندو قاب هایی که فقط عسل در آنها است بر می داریم (اگر در قاب ها گرده بود اشکالی ندارد ) اگر در کندو قاب هایی بود که داخل آن تخم ریزی و در کنار آن عسل بود قاب را بر نمی داریم و آن را در کندو نگه می داریم .در عسل برداری اواخر شهریور باید دقت نمود که عسل ذخیره برای اواخر پاییز و زمستان برای کلنی جا بگذارید که حدود 3 الی 4 قاب عسل کافی است .


محل جدا کردن موم از عسل باید دور از زنبورستان باشد تا در زنبوران حس غارت به وجود نیاید .

در محل، ابتدا شان را روی خرک گذاشته وبا چنگال پولک تراش پولک های آن را می تراشیم و شان ها را در دستگاه اکستراکتور قرار می دهیم وبا چر خاندن دسته آن عسل ها از قاب بیرون می آیند و بعد از آن یک دور قاب هارا چر خانده و دوباره دسته اکستراکتور را می چرخانیم تا عسل از آن طرف قاب هم جدا شود .بعد از اکستراکتور کردن کلیّه ی قاب ها، قاب هایی که در داخل آنها گرده باشد را جدا و به داخل کندوها برده هم چنین اگر قاب های گرده را به کلنی ضعیف بدهیم بهتراست .


تهیه گرده

ما می توانیم در زمان وفور گل و گیاه با استفاده از تله گرده گرده را جمع آوری کنیم به این صورت که تله را جلوی درب کندو قرار می دهیم و تا غروب صبر می کنیم وبعد از غروب تله را بر می داریم .این گرده به مدت خیلی زیاد پایدار نبوده وزود خواص آن از بین میرد برای این کار می توانیم یکی ازقاب های ذخیره ی گرده را برداریم .


تصفیه موم

در این کار ابتدا موم های سیاه شده و زیاد استفاده شده را از قاب ها جدا شده و ظرفی آماده و مقداری آب و موم ها را داخل آن می اندازیم .و مجاور حرارت آتش قرار می دهیم تا موم ذوب و آب به جوش آید و یک ظرف دهانه گشاد حاوی مقداری آب سرد آماده و یک صافی دوبل بالای آن می گیریم و بعد موم ذوب را از صافی عبور می دهیم و مقداری موم ممکن است در آشغال های موم که در صافی است جا بماند برای همین با پشت قاشق مقداری فشار به آشغال وارد میکنیم تا کامل موم جدا شود (می توان از یک لایه ی گونی کنفی به جای صافی دوبل استفاده کرد که بهتر بوده و دیگر لازم نیست که دوتا باشد با یکی لایه گونی کار راه می افتد .) بعد از یک ساعت موم بر روی سطح آب آمده وشما آن را برمی دارید وبا پشت کارد موم های سیاه دور آن را می تراشید و آن را ذخیره یا به شرکت تعاونی خودتان تحویل می دهید تا بعد از آن هم وزنش به شما موم آج شده بدهند .اگر نمی خواهید موم را تصفیه کنید اشکالی ندارد زیرا کارگاهی که موم راآج می کند تصفیه کن موم هم دارد .

روش فوق یک روش ساده که هر زنبوردار می تواند انجام دهد دستگاه هایی در بازار وجود دارد که موم را تصفیه می کند مانند دستگاه پرس کردن است که کار آن به شرح زیر است

همان طور که میدانید زمانی که موم آب شود ذراتی که باعث تغیر رنگ و کلوغه

شدن موم می شود ته نشین می شود و دستگاه پرس مواد را نگه داشته و با شیر مخصوص دستگاه موم های تصفیه شده را جدا می کنیم .


آبشخور

در نزدیکی زنبورستان باید آبشخوری باشد که جریان بسیار کمی داشته و در موقعی که وقت کردید تمیز کرده و آب سالم و بهداشتی به زنبور داد در ظرف آن باید مقداری سنگ تمیز یا مقداری شاخه انگور که به اندازه هایی حدوداً5سانتی درست کرده ایم پر می کنیم با زمانی که زنبور می خواهد آب بنوشد غرق نشود .


راه تولید خمیر شکر

در اصول زنبور داری نقل شده که عسل را 2بار در سال بگیرند یکی اواخر خرداد و یکی اواخر شهریور .ولی بعضی از زنبور داران به دلایلی عسل اواخر شهریور را برداشت نمی کنند و یکی از دلایل آن ذخیره کردن برای زمستان است و این کار هیچ مشکلی ندارد .بعضی از زنبورداران عسل اواخر شهریور را برداشت میکنند و برای پاییز کندوها جای می گذارند و برای زمستان آن ها ماده ای به نام خمیر شکر تولید میکنند و در 2 الی3 وعده به زنبوران می دهند .هر زنبور دار باید راه تولید خمیر شکر را بدانند .

در اینجا به 2روش اشاره میکنیم

1-مخلوطی از 200گرم شیرخشک کم چرب،1کیلوگرم پودر شکر و25/1کیلوگرم عسل را باهم خوب مخلوط می کنیمتا خوب قوام بیاید و بعد از آن در کیسه هایی به وزن700گرم تا5/1کیلوگرم آماده و با ایجاد چند شیار آن هارا در کندو قرار میدهیم .

2-بامخلوط کردن و قوام آوردن4کیلوپودر شکرو1کیلوعسل نسبتاً داغ می توان خمیر شکر ساخت ولی روش بالا را بیشتر زنبورداران ترجیح می دهند


سیم کشی قاب

در فصل قبل با عملی به نام قاب دهی آشنا شدیم حالا باید روش آماده کردن قاب را بدانیم مرحله اول سیم کشی و مرحله ثانی موم دوزی است

در اینجا باید در هر دو عرض قاب 2 یا 3 سوراخ ریز به طور ردیفی ایجاد کرد .

سیم هارا از سوراخ ها عبور می دهیم البته باید محکم باشند و هر سال آن هارا محکم نماییم


موم دوزی

در اینجا بایدکاسه ای آب همراه با یک میله پهن داراز و یک موم ریز و موم دوز و تخته موم دوزی و ومقداری جدا آب را آماده کنیم بعد از آن کاسه را روی اجاغ گذاشته تا جوش آید سر موم دوز هم در آب جوش و موم ریز هم روی اجاغ گذاشته تا موم آب شود میتوان از کاسه آب استفاده نکرد چون موم ریز دارای مخزن آب دارد تا با بخار آب موم ذوب شود برای همین سر موم دوز را هم اگر در مخزن آب موم ریز بگذاریم اشکالی ندارد تخته موم دوز را آماده مقداری آب روی آن می ریزیم و در آن هنگام ورق مومی روی آن پهن کرده و قابی سیم کشی شده را روی موم گذاشته و مقداری فشار می دهیم که مقداری موم کناره قاب بزند بیرون و بعد موم دوز را برداشته و روی سیم جایی که سیم بین دوآج موم دوز باشد قرار می دهیم و مقداری فشار می دهیم و از اول سیم تا آخر سیم سر موم دوز را قِل میدهیم تا موم دوخته شود بعد مقداری موم که از کناره طول بالایی قاب زده بود بیرون را باید به این کناره بچسبانیم به طوری که امتداد ورق موم از وسط پهنای قاب باشد و حتماً باید امتداد داشته باشد تا کل کناره پهنای قاب و با انگشت شصت موم را محکم به ضلع قاب می فشاریم و با میله که روی اجاغ داغ شده روی موم های فشاداده شده به آرامی می کشیم تا با ذوب شدن موم و سرد شدن به قاب بچسبد و این را یاد آور باشید که کناره ای از موم فشار داده شده را باید با میله ذوب کرد و طرفی که ورق موم امتداد نداشته با موم ریز ،موم ذوب شده در جایی که موم به قاب چسبیده میریزیم تا محکم شود ولی اگر از موم ریز استفاده نشد اشکال ندارید .

باتشکر از وب سایت زنبورعسل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

عسل ارگانیک


عسل ارگانیک


اهمیت عسل ارگانیک در سالم بودن محصول و کیفیت مطلوب و طبیعی آن است، که در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته و رضایت مصرف کننده را فراهم می آورد. از طرفی چون قیمت آن گران می باشد منبع درآمد خوبی برای تولید کنندگان محسوب می گردد. در بررسی روشهای تولید عسل ارگانیک یکی از مهمترین مسائل حرکت به سوی کشاورزی ارگانیک می باشد. برای نیل به این هدف دو راه اساسی لازم است. اول تهیه استاندارد محصولات ارگانیک و استفاده از برچسب های مربوطه بر روی محصولات تولیدی با نظارت سازمان های تایید ارگانیک و دیگری شناسایی و تهیه نقشه مناطقی که قابلیت کشاورزی و زنبورداری ارگانیک را داشته باشند. این امر در کشور ما از تاریخچه قابل قبولی برخوردار نیست لذا، لازم است مسئولین امر برای تهیه استاندارد تولیدات ارگانیک و تاسیس سازمان های تایید ارگانیک و تهیه نقشه مناطق کشاورزی ارگانیک اقدام نمایند. این امر در کشورهایی مثل فرانسه، بریتانیا، استرالیا وزلاندنو اجرا شده است. در پرورش زنبورعسل ارگانیک اقدامات اصلی، مدیریت و کارهایی که بر روی زنبورها انجام می شود به طور جهانی مشابه اند، تنها تنوع، مربوط به نواحی و زمان شکوفایی گیاهان مهم شهدزا و گرده زا می باشد. مدیریت بیولوژیک زنبوران عسل پدیده جدیدی نیست. اصولاً شبیه شیوه زنبورداری اجدادمان که در گذشته اجراء می شده است. در برنامه های دراز مدت تولید عسل ارگانیک، داروهای شیمیایی که امروزه به سادگی در درمان بیماریها، آفات و انگلهای زنبور عسل بکار میروند ، جایی ندارند


باتشکر از وب سایت عسل الماس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

عسل خوب باید شکرک بزند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عسل خوب باید شکرک بزند؟؟؟؟؟؟؟

 

نحل منفرد : اکثر مردم تصور می کنند عسلی که بلوریزه شود یا به قول آنها شکرک بزند از شکر تولید شده و طبیعی نیست اما این تصور به کلی غلط است!


 

زنبور عسل آنزیمی سود مند به نام دیاستاز را به عسل اضافه می کند. این آنزیم با پیوند دادن مولکول های عسل به یکدیگر به مرور زمان آن را جامد می کند.

 

جامد شدن عسل که رُس کردن نام دارد به شکل دانه دانه شدن (شکرک زدن) ، خمیری شدن و در نهایت جامد شدن کامل آن دیده می شود.

عسل هایی که با تغذیه کلنی های زنبور عسل  به وسیله ی شکر تولید می شوند هم رس می کنند چون زنبور دیاستاز را به آنها اضافه کرده است اما رس کردن آنها هیچ ربطی به شکر ندارد .

در واقع اگر عسلی رس نکند توسط زنبور عسل تولید نشده و  مصنوعی است یا به آن حرارت شدید داده اند و عسلی که در معرض حرارت شدید قرار گیرد تمام آنزیم ها و ویتامین های خود را از دست داده و دیگر رس نخواهد کرد.

چنین عسلی نه تنها ارزش غذایی ندارد بلکه بسته به میزان حرارت داده شده سمی و مصرف آن مضر است.

در برخی از کشور ها عسل را به صورت رس کرده می خورند و از طعم خوش و مصرف راحت تر آن لذت می برند.

زمان رس کردن عسل ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عسل هر نوع گیاه دوره ی زمانی خاص خود را برای رس کردن دارد. مثلاً عسل آفتابگردان پس از سه هفته و عسل آویشن بعد از حدود 6 ماه رس می کنند.

 میزان گرده ی گل که معمولاً مقداری از آن با عسل مخلوط می شود نیز در سرعت رس کردن عسل مؤثر است .

دما هم در رس کردن عسل نقش دارد . اگر عسل در یخچال یا محلی خنک نگهداری شود زود تر رس می کند.

اگر عسلی را که رس کرده و دوست دارید آن را به صورت مایع مصرف کنید در معرض حرارت ملایم غیر مستقیم مثلاً روی رادیاتور شوفاژ قرار دهید دوباره مایع می شود.

مراقب باشید که به هیچ وجه عسل در معرض شعله ی مستقیم و یا حرارت بالا قرار نگیرد تا خواص آن از بین نرود.

نحل منفرد

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

گل خاصی

چطور زنبورها را مجبور می کنید روی گل خاصی بنشینند؟

 

بسیاری از مردم وقتی با عرضه ی عسل های تک گلی مثل آویشن ، بهار نارنج ، کنار و ... مواجه می شوند این سئوال برایشان مطرح می شود. اما واقعاً روش تولید این عسل ها چگونه است؟


زنبور عسل عمر کوتاهی دارد. کارگران که عمده­‌ی جمعیت کلنی ها هستند نزدیک به 38 روز عمر می­کنند. به همین دلیل هیچ وقت اهلی نمی شوند. چیزی را هم  نمی توان به آنها آموزش داد و یا به کاری مجبورشان کرد.

 

برای تولید عسل های تک گلی باید کلنی ها را در شرایطی قرار دهیم که شهد گل خاصی را جمع آوری کنند. برای این کار کندوها را در فصل مناسب به مرتعی کوچ می‌دهند که گیاه مورد نظر در آن رشد می­‌کند. به عنوان مثال بهارنارنج - که به گل درختان مرکبات می گویند - در باغات استان های شمالی به وفور وجود دارد. در بهار برای تولید عسل بهار نارنج  کندو ها را به باغات شمال کوچ داده و برای زمان گل دهی آماده می‌کنند .

 

از سوی دیگر زنبور عسل یک حشره ی تک گلی است. یعنی وقتی کار بر روی یک نوع گل را شروع می­‌کند تا زمانی که آن گل پیرامون کندو وجود داشته باشد کمتر به سراغ گل های دیگر می رود. این ویژگی موجب گرده افشانی مناسب گیاهان و تولید عسل های تک گلی می شود.

 

روش تولید عسل های دیگر نیز همین است . آویشن در مراتع کوهستانی البرز مرکزی به وفور یافت  می‌شود. کنار ، درختی خود رو است و در استان های جنوبی کنارستان هایی وجود دارد. گون ها در اغلب مراتع کوهستانی و خصوصا زاگرس فراوان هستند. برخی گیاهان مثل یونجه ، شوید ، گشنیز و آفتاب گردان که شهد خوبی دارند زراعت می شوند. با کوچاندن کلنی ها به هر یک از این مراتع می توان عسل مورد نظر را تولید کرد.

تشکر فراوان از دوست عزیز آقای منفرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

پست ثابت


اطلاعیه عسل اسدی



  دوستان و بازدیدکنندگان گرامی درصورتمایل میتوانید

                   تلفن همراه            نام                       نام خانوادگی                   تاریخ تولد

                                          خودرا درقسمت نظرات وب سایت به صورت خصوصی قرارداده تا sms مربوط به وب سایت رادریافت کنید


  شماره اختصاصی عسل اسدی                                                                                                  

30005911591133

50002206637

  دامنه های اختصاصی عسل اسدی

 asal-asadi.blog.ir

asal-asadi.ir


ارتباط با ما

zabiasadi1373@gmail.com

asal.asadi86@gmail.com


  برنامه اندروید خرید شارژ عسل اسدی

حجم: 1.28 مگابایت
توضیحات: رمز فایل 26041


شماره های تماس
       09111545786 عسل    
  
09373279832 عسل    

https://telegram.me/zabi98321  
 

با ارسال عدد  33 به شماره روبه رو به سامانه پیامکی عسل اسدی بپیوندید

30005911591133


همواره با عسل اسدی asadi honey )
۲۱ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

ناباروری و عسل


ناباروری:

یونانی ها و یورودیک ها ،عسل را سال ها برای تقویت باروری مردان به کار برده اند .مردانی که ضعف جنسی دارند اگر به طور منظم ۲ قاشق سوپ خوری عسل را قبل از خواب بخورند مشکلاتشان حل خواهد شد.

در چین و خاور دور زنانی که باردار نمی شدند برای تقویت رحم ، قرن ها از دارچین استفاده کردند.زنان نا بارور می توانند کمی دارچین را با نصف قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و به طور مرتب در طول روز به لثه خود بمالند تا به آرامی با بزاق ترکیب شده و وارد بدن شود. یک زن و شوهر در مریلند آمریکا ۱۴ سال بچه دار نشدند و وقتی ازین کار نا امید شدند به این مساله پی بردند و دارچین و عسل را به ترتیب ذکر شده مصرف کردند .پس از چند ماه زن باردار شد و پس از ۹ ماه یک دوقلو به دنیا آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

اثرات ضد اسهال


اثرات ضد اسهال

در غلظت ۴۰٪ عسل دارای اثرات ضدمیکروبی روی باکتریهای روده که باعث اسهال می شوند است . از این موارد می توان سالمونلا ، شیگلا Ecoli و ویبریوکلرا نام برد . در یک مطالعه ، عسل به همراه ORS باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان شد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

بزرگترین تولید‌کنندگان عسل جهان


بزرگترین تولید‌کنندگان عسل جهان

در سال 1989 با تلاش اداره ملی عسل آمریکا ماه سپتامبر به عنوان ماه ملی عسل این کشور اعلام شد. از این رو هر سال در این ماه وزارت کشاورزی آمریکا فهرستی از برترین تولیدکنندگان عسل جهان را معرفی می‌نماید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از بازار خبر محصولات متفاوتی در جهان از عسل یا ترکیب عسل تهیه می‌شوند. عسل در عرصه‌های متفاوتی همچون کاربردهای پزشکی، پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت مورد استفاده واقع می‌شود. اعلام فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عسل در پی ترغیب صنعت عسل‌داری در جهان بوده که برترین‌های اول این فهرست عبارتند از:

1- چین 
حتی قبل از کشف خواص درمانی عسل. این ماده به عنوان ماده‌ای برای التیام و بهبود بیماری در این کشور مورد استفاده واقع می‌شد. علاوه بر اینکه این کشور بزرگ‌ترین تولید کننده عسل در سال‌های گذشته بوده است، تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده عسل جهان هم شده است. سابق بر این، رقبای اصلی آن مکزیک و آرژانتین بودند. میزان کل تولید عسل این کشور 305 هزار تن در سال است.


2- ایالات متحده آمریکا 
علیرغم خشکسالی در اکثر ایالت‌های آمریکا که بر محصول عسل هم تأثیر داشته است، این کشور در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد. منابع خوب تولید عسل در شمال شرق، شرق میانی،‌ جنوب شرق و جنوب غرب آمریکا یافت می‌شوند. میزان تولید عسل این کشور در سال 82 هزار تن است.

3- آرژانتین 
عسل یکی از عوامل تقویت کننده اقتصادی کشور آرژانتین است چرا که درآمد سالانه این کشور از صادرات عسل 100 میلیون دلار است. در حقیقت این کشور 80 درصد از عسل خود را صادر کره و در 20 درصد از صادرات جهانی عسل هم نقش دارد. 50 درصد از عسل این کشور به آلمان صادر می‌شود.  کل حجم تولید عسل آرژانتین 80 هزار تن در سال است.

4- ترکیه 
این کشور در رده چهارم تولید عسل در جهان قرار دارد، اما در زمینه تولید عسل صنوبر در رده اول جهان قرار دارد. در حقیقت 92 درصد از عسل صنوبر در ترکیه تولید شده و 8 درصد مابقی در یونان تولید می‌شود. میزان تولید عسل این کشور در سال 73.929 تن است.

5- اوکراین 
بر اساس گزارشات این کشور حدود تقریبی حجم تولید سالانه این کشور 50 تا 70 هزار تن است. منبع اصلی تولید عسل در این کشور که 50 درصد از کل تولید را در بردارد از گل آفتابگردان است و 10 درصد میزان عسل از گل اقاقیا و گندم سیاه تولید می‌شود. مابقی منابع مربوط به انواع گوناگون عسل تولید شده در مناطق متفاوت اوکراین است. میزان کل تولید عسل این کشور 60.502 تن بوده است.

6- مکزیک 
عسل بخشی از غذای اصلی مردم مکزیک را تشکیل می‌دهد. عسل شکوفه‌های پرتقال و عسل آووکادو از پرطرفدارترین عسل های مردم این کشور است. زنبورهای آفریقایی تولید کننده اصلی عسل در مکزیک هستند. عسل در مکزیک به رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود که به خاطر نوع شهد گل مورداستفاده توسط زنبور است. حجم کل تولید عسل این کشور، 56.808 تن در سال است.


7- روسیه 
این کشور با تولید 53000 تن عسل در سال در رده هفتم قرار دارد. معمولاً در این کشور از عسل در چای،‌ نان و پن کیک استفاده می‌شود.

8- هند 
عسل بین سال‌های 2000 و 3000 قبل از میلاد در هند کشف شد. زنبورداری یکی از صنایع اصلی این کشور به شمار می‌آید. بر اساس گزارش این کشور، میزان پیش‌بینی شده تولید عسل جنگلی در حدود 10 هزار تن در سال است. بر اساس رده‌بندی اخیر، این کشور با تولید 52 هزار تن عسل در سال در جایگاه هشتم قرار می‌گیرد. این عسل به شرکت‌های داروسازی و سایر صنایع غذایی در هند صادر می‌شود.

9- اتیوپی 
با کل حجم تولید 39 هزار تن در سال در جایگاه نهم قرار دارد. بعلاوه اولین تولید کننده عسل در آفریقا و چهارمین تولید کننده موم عسل در جهان تلقی می‌شود. اکثر تولیدات این کشور به صورت شانه عسل و خود عسل است. واردکنندگان عسل این کشور شامل کشورهای اروپایی، ژاپن و برخی از بخش‌های ایالات متحده هستند.


10- اسپانیا 
بر اساس ارزیابی اخیر، کل حجم تولید عسل این کشور 37000 تن است. در این کشور انواع منابع غنی عسل نظیر عسل آووکادو، شاه بلوط، شکوفه پرتقال، رزماری و آویشن یافت می‌شود. در حال حاضر در حدود 40 شرکت در اسپانیا وجود دارند که بیش از 20 تن عسل در اسپانیا تولید می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

بهترین هوا شناس جهان

بهترین هوا شناس جهان


انگلیسی‌ها می‌گویند اگر زنبورها کمی‌ زود تر از موعد مقرر بیایند، بطور قطع‌ دمای‌ هوا در آینده‌ نزدیک‌ تغییر خواهد کرد.زنبورها معمولا در فصل‌ سرما به‌ خواب‌ زمستانی‌ می‌روند، اما اگر زود از این‌ خواب‌ بیرون‌ بیایند نشان‌ می‌دهد که‌ هوا زود گرم‌ شده‌ است‌.دانشمندانی‌ که‌ امسال‌ این‌ قضیه‌ را در جای‌ جای‌ دنیا بررسی‌ کرده‌ اند دریافته‌ اند این‌ زنبورها نه‌ تنها در بریتانیا، بلکه‌ در دیگر کشورهای‌ دنیا زود از خواب‌ زمستانی‌ بیدار شده‌ اند که‌ این‌ امر نشان‌ می‌دهد گرمای‌ جهانی‌ بسیار افزایش‌ یافته‌ است‌. محققان‌ می‌گویند به‌ نسبت‌ افزایش‌ زنبورها، گرمای‌ جهانی‌ نیز بالا خواهد رفت‌.به‌ هر حال‌ توجه‌ داشته‌ باشید زنبورها بزرگ‌ ترین‌ هشداری‌ هستند که‌ خطرات‌ گرمای‌ جهانی‌ را به‌ ما گوشزد خواهند کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

ابعا کندو

 ابعا کندو


در شرایط طبیعی در مناطق گرمسیری زنبوران عسل شانهای خود را عمود بر سوراخ ورودی می سازند ، برعکس در مناطق سردسیری شانها موازی با سوراخ ورودی ساخته می شود در هر دو حالت فاصله شانها حدود 9 میلی متر است . فاصله 9 میلی متری فاصله انتهایی بین 2 حجره 6 ضلعی دو شان مماس و موازی بر هم است . این فاصله تا حدی است که چنانچه روی جداره های دو قاب کنار هم 2 زنبور راه بروند ، تنها 1 میلی متر فضای باز باقی می ماند . حال فرض کنیم اگر اینچنین نبود چه مسئله ای پیش می آمد ؟ جدی ترین مسئله ای که مطرح می شود سرمازدگی نوزادان است . کشف لانگستروت شناسایی همین فضا بود که سبب گردید کندو هایی با قاب های متحرک ساخته شود که هرزه بافی نداشته اند. بار ها در کندو ها دیده شده چنانچه قابها در کندو نزدیک هم متراکم نشوند زنبوران به اصطلاح هرزه بافی می کنند و فضای بین 2 قاب را به حدی می رسانند که فضای زنبور رعایت شود . چنانچه فاصله بین قابها خیلی زیاد باشد زنبوران از سقف شانهای جدید می بافند .

تنها 2 گونه تاریکی دوست از زنبور عسل یعنی گونه هندی Apis cerana و Apis mellifera به اصطلاح اهلی شده اند و درون لانه های دست ساز بشر زندگی کنند (فقط در بین زنبوران جنس Apis ) کندو های متنوعی بر اساس مصالح موجود در مناطق مختلف توسط انسان ساخته می شد . کندو های سبدی ، تنه درختی ، گلی و... . نهایتاً لانگستروت کندویی قاب متحرک استاندارد ساخت که پس از ایجاد تغییراتی این نوع کندو ها به سرعت در مناطق مختلف جهان گسترش و از استقبال خوبی هم برخوردار شد . اما امروزه کندو های متنوع با کاربرد های بیشتر با توجه به مناطق مورد استفاده به کندو های سابق ساخته شده است . بدون شک کندوی استاندارد در افزایش عملکرد محصول نقش موثری دارد رعایت استاندارد ها در ساخت کندو می تواند در بهبود موفقیت در مدیریت زنبورداری کارا باشد . در این نوشته، نحوه ساخت کندو و اشاره ای به کندوهای مسافرتی شده است امید است مفید واقع گردد .

کندو و ابعاد آن

کندوهای معمولی و متداول دردنیا معمولاً از قسمت های زیر تشکیل شده است .

1- درب اصلی و درب درونی کندو

2- چهار چوب اصلی کندو

3- کفی کندو

4- قابها

چوب هنوز به عنوان بهترین ماده سازنده کندو به شمار می آید . در ایران معمولاً از چوب درختان تبریزی و در برخی مناطق از چوب درختان جنگلی و سوزنی برگان استفاده می شود . ابعادی که در ادامه آورده می شود شبیه به ابعاد یک کندوی استاندارد در ایران است .

- ضخامت بدنه کندو معمولاً 20 میلی متر تا 22 میلی متر است که در مناطق سردسیری این اندازه حتی به 30 میلی متر هم می رسد .

- چهار چوب به صورت مستطیل می باشد .

- طول و عرض داخلی کندو 462 × 372 میلی متر و طول و عرض خارجی کندو چنانچه ضخامت بدنه را 22 میلی متر بگیریم 506 × 416 میلی متر می باشد . در صورتی که بخواهند ضخامت را تغییر یابد اندازه داخلی یعنی 462 × 372 میلی متر باید ثابت باشد .

- محل قرار گرفتن قابها یا اصطلاحاً مقر قاب ها بر روی تخته عرضی می باشد . که ارتفاع آن 10 میلی متر یا 20 میلی متر و عرض فرو رفتگی عمودی 10 میلی متر می باشد .

- ارتفاع چهار چوب بدنه 240 میلی متر می باشد .

- در قسمت بالایی و پائینی بیرون چهارچوب بدنه زهوارهایی وجود دارند . (در 4 وجه بالا و در 3 وجه پائین به غیر از وجهی که دریچه پرواز تعبیه شده است . )

- این زهوارها برای حمل و نقل آسانتر ، برای قرار گرفتن درب کندو بر روی آن ، استحکام بخشی به چهار چوب بدنه ، ایجاد فضای باز بر روی قابها و اتصال تخته کف به چهار چوب اصلی تعبیه شده است .

- در قسمت بالا ، این زهوار حدود 30 میلی متر پایین تر و در قسمت پائین هم 20 میلی متر پائین آمده است . معمولاً ارتفاع زهوار 40 میلی متر ، عرض آن 20 میلی متر و طول آن برابر طول چهار چوب است .

- بهترین نوع اتصال بین تخته های بدنه کام و زبانه و در درجه بعدی شیار و کانال می باشد .

تخته کف کندو

· معمولاً پیوسته نیست و از چند تخته چوب که به صورت موازی در کنار هم قرار می گیرند تشکیل شده که در برخی موارد در قسمت بیرونی لایه ای با ورقه های فلزی پوشیده می شود .

· مانند تخته های چهار چوب بدنه بهتر است این قسمت به صورت پیوسته و به ضخامت بیش از 10 میلی متر باشد و در قسمت بیرونی زیر ورقه فلزی لایه 10 میلی متر پلی اتیلنی کار گذاشته شود تا در تابستان باعث عدم ورود ورود هوای گرم و در زمستان جلو گیری کننده از ورود هوای سرد به داخل کندو باشد .

· دور تا دور تخته کف را تکه چوب هایی به ارتفاع 20 میلی متر ، عرض 20 میلی متر و طولی برابر طول چهار چوب ، میخ می کنند . با اضافه شدن این تکه ارتفاع بدنه به 260 میلی متر می رسد .

· معمولاً در قسمتی که سوراخ پرواز وجود دارد 50 میلی متر تا 100 میلی متر تخته اضافی به عنوان سکوی پرواز بریده می شود .

· سوراخ پرواز بر روی تکه چوب هایی که به تخته کف میخ شده اند به ارتفاع 9 میلی متر تا 7 میلی متر و طول 100 میلی متر در مرکز وجه عرضی بریده می شود .

· برای اینکه تخته کف در تماس مستقیم با زمین نباشد 2 یا 3 الوار معمولاً به ارتفاع 30 میلی متر ، عرض 30 میلی متر و طولی برابر بدنه به غیر از قسمتی که تخته و سوراخ پرواز وجود دارد و حتی در قسمت عرضی میخ می کنند . البته در 2 طرفی که اندازه تخته 506 میلی متر است امکان دارد به خاطر وجود سکوی پرواز 606 میلی متر تا 556 میلی متر باشد .

درب کندو

- درب ها میلی متر ی کندو 2 نوع اند درب داخلی و درب خارجی . در ایران کندو ها فاقد درب داخلی اند و معمولاً به جای درب داخلی از پارچه های برزنتی یا متقال استفاده می شود . ابعاد درب داخلی کندو برابر با ابعاد بدنه اصلی است که دارای یک سوراخ برای راه ورود زنبوران برای تغذیه می باشد . این درب یا پارچه های برزنتی آغشته به بره موم از هدر رفتن گرما در زمستان و ورود گرما به داخل در تابستان جلوگیری می کند .

- ارتفاع درب خارجی از داخل 60 میلی متر تا 80 میلی متر و از خارج 80 میلی متر تا 100 میلی متر می باشد . ضخامت تخته های به کار برده شده برابر 20 میلی متر ، طول و عرض داخلی برابر 506 × 416 میلی متر و صول و عرض خارجی درب برابر 456 × 546 میلی متر است .

- روی در برا اغلب ورقه های فلزی برای استحکام بیشتر و عدم تماس نزولات آسمانی با چوب در باصلی به کار می رود . درب خارجی نیز از تخته های نا پیوسته تشکیل شده اند .

- بهتر است زیر ورقه فلزی یک لایه پلی اتیلنی کار گذاشته شود تا در تابستان حرارت بیش از حد وارد کندو نشود . همچنین تخته درب خارجی یک تکه باشد .

قاب ها

قاب ها از چهار تکه چوب تشکیل شده که 2 تای آنها متقارن (نوار های کناری ) و 2 تا از آنها نا متقارن اند . (2 نوار بالایی و پائینی)

طول تکه چوب پائینی برابر 430 میلی متر ، عرض آن برابر 20 میلی متر و ضخامت آن برابر 10 میلی متر می باشد .

ضخامت تکه چوب های جانبی برابر 10 میلی متر ، طول 222 میلی متر و عرض آن در قسمت بالا برابر 35 میلی متر و در قسمت پائینی برابر 27 میلی متر است . قسمتی که عرض آن 35 میلی متر است یک سوم تکه چوب جانبی و قسمتی که عرض آن 27 میلی متر است دو سوم تکه چوب جانبی را تشکیل می دهد .

نوار چوبی که هنگام بازدید کلنی ها و برداشتن قاب از کندو بدست می گیریم و بواسطه آن قاب را بیرون می کشیم قطعه چوب بالایی است

طول این قطعه 482 میلی متر ، عرض آن 27 میلی متر و ضخامت آن 20 میلی متر می باشد .

در وسط سطح پایینی قطعه چوب بالایی شیاری به عرض 3 میلی متر می تراشند تا پای مومی در آن قرار قرار بگیرد .

شاخ های قطعه نوار بالایی به قسمتی از آن اطلاق می شود که به واسطه آنها قاب بر روی چهار چوب عرض بدنه سوار می شود . ابعاد آن 27 × 9 میلی متر یا 10×30 میلی متر در نظر گرفته می شود . 9 تا 10 شاخ قاب بر روی چهار چوب بدنه قرار گرفته و 18 میلی متر تا 20 میلی متر آن از اطراف خالی خواهد بود .

در مراکز مهم زنبورداری دنیابخصوص قاره امریکا شیوه نصب و اتصال قطعات قابها به یکدیگر متفاوت می باشد . این قطعات به صورت آماده به فروش می رسد و زنبوردار به راحتی با چند عدد میخ و یک پایه مومی از قبل سیم کشی شده قابی با پایه مومی محکم آماده معرفی به کندو است .

کندو ظرفیت 10 قاب را دارد و در صورت متراکم کردن آنها درون چهارچوب بدنه 22 میلی متر فضای آزاد برای راحتی کار کردن با قابها باقی می ماند

قابها را به صورت عمودی یا افقی سوراخ می کنند و از درون آنها سیم گالوانیزه عبور داده و پایه مومی را به سیم توسط موم دوز یا ایجاد جریان الکتریکی ضعیف در سیم ها می دوزند . البته این روش در مراکز مهم پرورش زنبور عسل دنیا همانطور که ذکر شد منسوخ شده و از پایه های مومی سیم کشی شده استفاده می نمایند .

تمامی ابعاد کندو به غیر از فاصله بین قابها سلیقه ای است و زنبوردار با توجه به نوع کاربرد می تواند فاصله ها را تغییر دهد.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

زنبور،ایت-الهی

 زنبور،آیتِ الهی

     

شانزدهمین سوره  یقرآن مجید،سوره ی نحل(زنبور عسل) است.در این سوره  به بسیاری از نعمت های خداوند اشاره شده است.یکی از این نعمت ها وجود حشره ای به ظاهر ضعیف به نام زنبور عسل است.این حشره تواناییهای شگفت انگیزی دارد.دانشمندان  تاکنون به  برخی از تواناییهای این حشره ی سودمندپی برده اند.یکی از این تواناییها فرود آمدن ایمن زنبوران است.دانشمندان می گویند: زمانی که زنبورها به سطحی نزدیک می شوند به تدریج سرعت خود را به منظور متوقف شدن همزمان با انطباق سرعت با ابعاد هدف فرود کاهش می دهند. محققان با ساختن سکویی که امکان تغییر دادن آن به هر زاویه ای امکانپذیر بود به مشاهده فرایند فرود زنبورها پرداختند.

دانشمندان با استفاده از آب قند زنبورهای عسل را به گونه ای آموزش دادند که برای چندین بار به سوی سکو پرواز کرده و بر روی آن فرود آیند. طی این مرحله از تمامی حرکات زنبورها توسط دوربینی پر سرعت تصویربرداری شد. این تصاویر نشان دادند زنبورها بدون توجه به مسطح بودن یا غیر مسطح بودن سکو در فاصله 13 میلیمتری از سطح ،سرعت خود را کاهش می دهند و سپس فرود می آیند. در واقع این تصاویر ثابت کردند که زنبورها این فاصله را با کمک چشمهای خود اندازه گیری کرده و تخمین می زنند.

در صورتی که سکوی فرود مسطح باشد زنبورها به سادگی و با کمک پاهای پشتی خود فرود می آیند. در صورتی که سکو در زاویه ای میان عمودی تا واژگون قرار داشته باشد زنبور ابتدا با کمک شاخکهای خود به سوی سکو نشانه گرفته و آن را بررسی می کند، سپس پاهای جلویی خود را بالا کشیده و پس از پاهای میانی و پشتی، آنها را بر روی سطح قرار داده و فرود می آید.

به گفته محققان این حرکات زیبا و آکروباتیک را می توان به راحتی در طراحی هواپیماها مورد استفاده قرار داد. سیستمهای فرود کنونی از سیستم تابش پرتو استفاده می کنند که با توجه به شیوه فرود زنبورها، این سیستمها بسیار پیچیده تر از حد نیاز به نظر می آیند. دانشمندان معتقدند زنبورها با استفاده از سیستم بیولوژیکی خلبان خودکار فرود می آیند که می توان آن را در سیستمهای دست ساز بشر نیز شبیه سازی کرده و از آن برای فرودهای بدون نقص و کم خطر استفاده کرد.

آری،انسان می تواند از زنبورها چیزهایی یاد بگیرد که به سادگی متوجه آنها نمی شود.جالب اینجاست که مغز زنبور به اندازه یک دانه کنجد است  و در حدود یک میلیگرم وزن دارد.بااین همه،زنبورها تا کنون منبع الهام بسیاری از مطالعات انسانی بوده اند.رفتار زنبورها پر از رمز و راز است.رقص زنبورها نشانه ی برقراری ارتباط آنها با هم است.آنها به این وسیله محل شهد گل ها را به هم اطلاع می دهند.دانشمندان می گویند با این که تاکنون تحقیقاتی در مورد رقص زنبورها صورت گرفته،اما بشر هنوز هم نتوانسته تمامی ابعاد شگفت انگیز رقص زنبورها را درک نماید و جزئیات آن را بفهمد.زنبور عسل یک آیت الهی است.عسل،این محصول شیرین و گوارای زنبورها،یکی از شفابخش ترین خوراکیهایی است که در جهان پیدا می شود.با خوردن عسل می توان در برابر بیماریها مقاوم شد.عسل هم غذاست و هم دارو.همانطور که در سوره ی نحل ،آیات 68 و 69 چنین می خوانیم:

وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ. 

 پروردگار تو به زنبور عسل وحى [الهام غریزى] کرد که از پاره‏اى کوهها،

      و از برخى درختان، و از آنچه داربست [و چفته ‏سازى] مى‏کنند، خانه‏هایى براى خود درست کن.
      ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ .

  
069. سپس از همه میوه‏ها بخور، و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى؛
      [آنگاه] از درون [شکم]، آن شهدى که به رنگهاى گوناگون است بیرون مى‏آید.
      در آن، براى مردم درمانى است.
      راستى در این [زندگى زنبوران] براى مردمى که تفکر مى‏کنند، نشانه [قدرت الهى] است.
وجود این حشره،نشانه ی قدرت پروردگار است.پروردگاری که از چیزهاى پاکیزه به ما روزى بخشید تا شکرگزار نعمت هایش باشیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

بهداشت منطقه زنبورستان

بهداشت منطقه زنبورستان واهمیت آن :


زنبور عسل نیز مانند سایر حیوانات به برخی از بیماری ها حساس است و متاسفانه بیشتر بیماری ها باعث انهدام بخش مهم یا تمامی کلنی های زنبور دار می شود و یا ضمن خسارت به زنبور دار معالجه می شوند . بنابراین اقتصادی ترین اقدام برای جلوگیری از ابتلای زنبورها به بیماری توجه زنبور دار به بهداشت منطقه است .. نزدیکی به گواری ها یا مرغداری ها و یا کارخانه جات مواد شیمیایی و یا کود کمپوست و یا محل تخلیه زباله و یا مزارعی که با آب فاظلاب آبیاری می شودند برای زنبورستان مساعد نمی باشد. زیرا بوی بد زنبوران را فراری می دهد . 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

مسافت مکان جدید


مسافت مکان جدید زنبورستان تا مکان قبلی :
شعاع پرواز مفید زنبور عسل به 2 کیلومتر و شعاع پرواز دور آن به 6 کیلومتر و گاهی به 12 الی 5/13 کیلومتر می رسد. برای جلوگیری از مراجعت زنبورها به مکان زنبورستان قبلی مکان زنبورستان جدید تا قبلی باید بیش از 6 کیلومتر فاصله داشته باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی

فاصله زنبورستان

- اهمیت رعایت فاصله زنبورستان ها از هم :
در شرایطی که بیماری های مسری در زنبورستان های همسایه شما وجود دارد حداقل فاصله لازم به رعایت زنبورستان ها از یکدیگر در هر منطقه 6 کیلومتر است . اگر منطقه پوشش گیاهی چندان خوبی نداشته باشد  چند مشکل اساسی پیش خواهد آمد .
1 -  تولید عسل کمتر در دو زنبورستان مجاور هم به علت کمبود منابع شهد و گرده
. 2 -  به علت گرده افشانی بیش از حد مورد نیاز بیشتر گل ها به میوه یا بذر تبدیل شده و تمام میوه ها قادر به دریافت مواد غذایی کافی نمی شوند و از کیفیت محصول کاسته شده 3- امکان رفتن اشتباهی زنبورهای یک زنبورستان به زنبورستان های دیگر و شیوع بیماری و غارت وجود دارد .

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ذبیح اله اسدی