فرمون چیست؟ : یک جفت غدد آرواره ای در ملکه و زنبوران کارگر (ماده عقیم) در دو طرف سر، زیر شاخک ها و قسمت فوقانی فک بالایی قرار دارد که ماده ای به نام فرمون ترشح نموده و توسط کانالی به دهان ریخته می شود که کاربرد آن در زنبوران کارگر جهت هشدار و دفاع بوده، اما در زنبور ملکه مقدار فرمون ترشح شده به سن و زمان جفت گیری، فصل و اوقات روز بستگی دارد. پس از لقاح ملکه و شروع تخم ریزی آن میزان ترشح فرمون به مقدار زیادی افزایش می یابد، میزان ترشح فرمون در ملکه های پیر به دلیل کاهش توان تخم ریزی و در فصول پاییز و زمستان به علت عدم تخم ریزی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که زنبور ملکه جهت ایجاد نظم و جلوگیری از تخم ریزی زنبورهای کارگر فرمون ترشح می کند.

ملکه زنبور عسل از نظر تخم اولیه هیچ تفاوتی با زنبوران کارگر ندارد، اما به دلیل استفاده دائم از ژله رویال دوران تکامل و دگردیسی آن 16 روز بیشتر طول نمی کشد و مدت 4 الی 7 سال عمر می کند. قدرت اعجاب انگیز ژله رویال و تاثیر آن در تخمدان ملکه به حدی است که می تواند در یک شبانه روز تعداد 2000 عدد (معادل دوبرابرو نیم وزن خود) تخم ریزی کند. دوبل وفر پس از 13 سال مطالعات فراوان به این نتیجه رسید که سِرّ زیبایی، نیرومندی و قدرت شگفت آور تخم ریزی و اختلاف طول عمر آنها با سایر زنبوران در این ماده حیات بخش نهفته است.

مواد تشکیل دهنده ژله رویال: 56 درصد آب، 12 درصد پروتئین، 5 درصد چربی، 12 درصد مواد احیاء کننده، 8درصد خاکستر و مابقی آن مواد ناشناخته بوده و یک منبع غذایی عالی برای انسان محسوب می شود. اطباء متفق القولند که ژله رویال به علت داشتن ویتامین، هورمون و املاح معدنی برای انسان بسیار مفید است و ثابت شده است بوسیله ژله رویال می توان امراض عصبی، نارسایی قلبی را درمان و سلولهای سرطانی را کنترل و یا از بین برد. توجه داشته باشید در خوردن آن نباید افراط نمود.

موارد استفاده و طریقه مصرف:

ژله رویال سرشار از ویتامین B12 و هورمونهای آمیزشی است.مصرف آن در انسان موجب تحریکات جنسی و درمان نازایی می شود. 20 میلی گرم ژله رویال و یک لیوان شیر گاو، صبح و شبها قبل از خواب به مدت یک ماه برای درمان ناباروری مفید است.

گاماگلوبین موجود در ژله رویال موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت هاست.

ژله رویال از نظر اسید پانتوتنیک (ویتامین B12) بسیار غنی بود و این ماده یکی از اصلی ترین عوامل در واکنشهای بیولوژیکی و شیمیایی درون سلولی است، این اسید در سلولها نقش فرماندهی را بر عهده دارد.

دیگر استفاده اصلی ژله رویال در مصارف آرایشی است.کرِمهایی که با ژله رویال مخلوط می گردند، اثر فوق العاده ای روی پوست می گذارند.

سایر خواص درمانی آن عبارتند از: محرک عمومی بدن، تنظیم کننده متابولیسم، پیشگیری کننده از تمام بیماریهای عفونی، تقویت کننده عمومی بدن، ضد کم خونی، تنظیم کننده فشار خون، نیروزا و طراوت بخش، تقویت کننده قوای جنسی بوده و از تکثیر سلولهای سرطانی جلوگیری می نماید.

طریقه مصرف: 1- ژله رویال خالص 2- مخلوط با عسل (1 الی 6 گرم ژله رویال در 125 گرم عسل به تناسب سن افراد) 3- مخلوط با عسل و گرده گل 4- مخلوط با شیر و یا در دیگر مایعات 5- مخلوط با سایر مکمل های غذایی

پیشنهاد مقدار و مدت مصرف: الف) کودکان بیش از دو سال 20 الی 30 میلی گرم قبل از صبحانه ب) بزرگسالان 50 الی 100 میلی گرم در سه وعده قبل از غذا

بهترین شکل توصیه شده مصرف ژله رویال: دو دوره درمانی 20 روزه، با فاصله شش ماه پس از مصرف دوره اول، هر دوره درمان 2 ظرف 125 گرمی عسل حاوی 6 گرم ژله رویال در هر ظرف هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری زیر زبان قرار داده تا همراه بزاق دهان مخلوط و جذب گردد، مصرف هر ظرف محتوی عسل و ژله رویال باید یک هفته و نیم طول بکشد.

توجه: برای کودکان از مقادیر کمتری (1 الی 2 گرم) در 125 گرم عسل استفاده شود.

از آنجا که مقدار تولید و شرایط نگهداری ژله رویال از عمده مشکلات این محصول جهت ارائه به بازار مصرف می باشد و تولید آن فقط در فصل بهار امکان پذیر است، گروه تولیدی و بسته بندی عسل علم کوه ژله رویال را پس از استحصال به دو روش زیر بسته بندی و به مصرف کنندگان ارائه می دهد.

الف) عسل ترکیبی: این محصول مخلوطی از 6 گرم ژله رویال با 125 گرم عسل طبیعی در ظرف مخصوص برای مصرف یک چهارم دوره درمانی طی یک سال بوده و مدت زمان نگهداری آن پس از ترکیب حداقل 18 ماه در دمای معمولی می باشد.

ب) عسل ترکیبی ویژه: این محصول مخلوطی از 15 گرم ژله رویال با 116 گرم عسل طبیعی برای مصرف یک دوره 10 روزه تهیه شده تا جهت درمان نازایی و کنترل رشد و تکثیر سلولهای سرطانی طبق تجویز پزشک، مورد مصرف قرار گیرد.برای دسترسی آسان به این محصول با ارزش بهتر است آن را طبق سفارش قبلی تهیه فرمایید.

ماسک صورت با ژله رویال و عسل جهت شادابی پوست:

پوست خشک: 2 قاشق غذاخوری عسل + 2 قاشق غذاخوری بادام شیرین و یک گرم ژله رویال + 5 قطره گلاب را به مدت 2 دقیقه روی پوست ماساژ داده و پس از 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

پوست چرب: 1 قاشق غذاخوری عسل + 1 عدد سفیده تخم مرغ + 1 گرم ژله رویال + 1 قاشق مربا خوری گلیسیرین و مقداری آرد گندم را روی صورت مالیده و پس از 10 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

مرطوب کننده: 2 قاشق غذاخوری عسل + 1 گرم ژله رویال + 2 قاشق مرباخوری شیر را مخلوط و مدت 2 دقیقه به صورت مالیده و پس از 10 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.