شان های کندوی زنبور عسل ازیک رشته شبکه های مومی شش وجهی تشکیل شده اند که دردوقشرچیده شده اندوباکف های مشترکی به هم مربوط هستند.

 

کف ها مسطح نیستند:هرکف شکستگی داردوازسه لوزی مساوی درست شده است.زاویه های هر لوزی۱۰۹درجه و۲۸دقیقه و۷۰درجه ۳۲دقیقه است.عمق شبکه۳/۱۱میلی متر"عرض هرشش دیواره ی شبکه۷۱/۲میلی متروضخامت آن مساوی ضخامت یک کاغذ نوشتنی معمولی است.

موم

بررسی این مطلب جالب است"که چرازنبور عسل برای مقطع منشورمومی خود"این شکل را انتخاب کرده است؟این نتیجه ی تلاش مصرف کردن حداقل سطح در داخل یک گوشه ی تنگ است.قبل ازهمه بایدچندضلعیی رابه این شکل انتخاب کرد تاباتکرار آن بتوان سطح کندورابدون هیچ فاصله وشکافی پوشانید.چه شکل های منتظمی برای این منظور مناسب است(که البته به وسیله فیثاغورث کشف شد)؟این چندضلعی ها عبارتند ازمثلث"مربع وشش ضلعی.به همین مناسبت زنبورهای هوشمند درباره ی چند ضلعی های دیگر حتی فکر هم نکرده اند"زیرادراین صورت برای پرکردن سطح کندو بایدازدو تاچندنوع مختلف شبکه استفاده کنندکه در این صورت باید کار بیش تر و پیچیده تری انجام شود. به این ترتیب آنها تنها می توانستند از یکی از این سه نوع شکل استفاده کنند. آنها از این سه حالت ممکن شش ضلعی را انتخاب کردند. چرا؟ برای این که در بین این سه شکل، وقتی که مساحت های مساوی داشته باشند،شش ضلعی کم ترین محیط را دارد. یعنی وقتی که خانه ها را با قائده ی شش ضلعی می سازند"باحداقل مصرف موم"حداکثرحجم را بدست می آورند.

اگرزنبورها کف خانه هاراکاملا مسطح می گرفتند"برای حجم های مساوی لازم بود"نسبت به چندوجهی باحداقل مساحت"موم بیش تری مصرف کنند.زاویه کف خانه ها۱۰۹درجه۲۸دقیقه است واین همان زاویه ای است که به حداقل مساحت چند وجهی جواب میدهد.به مناسبت این محاسبه ی پرشکوه برای باصرفه ترین نوع ساختمان"قریب ۲درصدموم صرفه جویی می شود"به عبارت دقیق تر:بامومی که از صرفه جویی درساختمان۵۴خانه به دست می آید"میتوان یک خانه ی کامل ساخت.

واقعا که خداوند کریم عجب شگفتی هایی درآفرینش جهان به خرج داده است...