کلنی A یک ملکه یکساله دارد . کلنی B ملکه ای همسن ملکه A دارد . کلنی B بچه کلنی A است و دو ملکه خواهر هستند . ملکه مادر با پیش بچه ای فرار کرده .

بهار است و اولین بهار زندگی ملکه ها . اردیبهشت ماه . طی بازدیدی مشاهده می شود ملکه A در برخی سلول ها بیش از یک تخم گذاشته است . حتی دیده می شود که تخم های ملکه به صورت پراکنده و نامنظم در دیواره های بالایی حجره ها و روی حجره ها ریخته شده است . ملکه را پیدا می کنم . ملکه پس از هر تخم گذاری در حجره یکی دو تا تخم آویزان شکمش است که طی را رفتن شکمش در تماس با حجره ها به آنها می چسبند و تخمها روی سطح شان پراکنده می شوند . این در صورتی است که ملکه B این مشکل را ندارد. با توجه به یکسان بودن شرایط محیطی کلنی B آرامتر ، فعال تر و پر جمعیت تر هم هست . برخی می گویند ملکه A ذوق زده شده و احتمالا جریان زیاد شهد و گرده ملکه را بوجود آورده و ملکه شتاب زده می خواهد فرزندانش را بین حجره ها بپراکند و با گذشت زمان این رفتار ملکه بهبود خواهد یافت . برخی دیگر می گویند ملکه مغرور شده و راه درمان غرور ملکه تعدیل جمعیت کلنی است . به عبارتی جمعیت کلنی به قدری نیست که بتواند نیازهای مکانی ملکه را تامین کند . باید با تعدیل جمعیتی و مکانی غرور کاذب ملکه بر طرف کرد . حدود یکماه پس از مشاهده ذوق زدگی ملکه ، شاخون هایی در کلنی 4 قابی کلنی A دیده می شود . شاخون ها را از بین می برم . 20 روز بعد پس از بازدید مجدد از کلنی A ناهنجاری غرور ملکه را باز می بینم و اینبار نوبت سوم هست که شاخون های سربسته را می بینم . به نظر می رسد کلنی بخواهد اقدام به پرورش ملکه ای اضطراری کرده اما عجیب است . اینبار کلنی را به حال خود رها خواهم کرد تا خود برای خود تصمیم درست را بگیرذد . اوسط تیر است و هنوز کلنی بچه ای نداده . هنوز نا آرام و کم جمعیت و دچار همخونی است . ملکه سابق هنوز حکمران کلنی است . با همان ناهنجاری و هیچ نشانی از سایر زنبوران باکره متولد شده نیست . شاخون ها از کناره سوراخ شده اند . بله . ملکه های جوان در حجره شان کشته شده اند .

 شاید جامعه A اینکار را کردند تا شایستگی ملکه شان را بسنجند .

ذوق زدگی ملکه ، غرور ملکه نه با تعدیل جمعیت و نه با گذشت زمان از بین نرفت . ملکه دچار نقص ژنتیکی است که تنها راه درمانش تعویض ملکه است . همیشه بهترین راه درمان در مشاهده نقص های این چنینی و ناهنجاری هایی که در عمل تخم گذاری صورت می پذیرد تعویض ملکه و پایان دادن به دوران اقتدار یک شاه کاذب است .